התרסקות מל"ט של תע"א בהודו חשפה את אספקתו

תאונה שהתרחשה בחבל פאנג'ב בצפון הודו חשפה עיסקה לאספקת מטוסים ללא טייס מישראל להודו. מל"ט מדגם "סרצ'ר" מתוצרת התעשייה האווירית, שסופק לחיל האוויר של הודו, התנגש במטוס קרב מסוג מיג-21 - והתרסק.

למרות שהמטוס הלא-מאויש התרסק, הצליח טייס המיג-21 להנחית את המטוס הפגוע בבסיסו. המטוס התרסק על בית מגורים, ופצע נערה בת 14 הסובלת מכוויות קשות.

אספקת מל"טים היא אחד מהסעיפים המרכזיים בייצוא הנשק מישראל להודו, שהתרחב בשנים האחרונות. ישראל היא ספקית הנשק השנייה בגודלה לזרועות הביטחון של הודו, לאחר רוסיה. ההערכות הן, שתע"א תספק להודו מל"טים בהיקף 400-350 מיליון דולר, לאורך שנים.

הודו מפעילה מל"טים מסוג "סרצ'ר" ו"הרון" באיסוף מודיעין בגבולותיה עם סין ופקיסטאן. בדיווח של סוכנות הידיעות איי.פי. מניו-דלהי נאמר, שהודו מתכוונת להפעיל את המל"טים גם בחבל קשמיר.

השר לביטחון פנים בממשלת הודו, לאל קרישנה אדווני, אחד האישים החזקים בממשלה, קיים ביקור מוצנע בישראל וקיבל בתע"א סקירה על המל"טים החדישים ביותר. במוקד עמד ה"הרון", המסוגל לשהות באוויר עד 48 שעות.

הודו הפכה בשנים האחרונות לאחת מהלקוחות המרכזיים של ישראל בתחום הביטחוני, כחלופה לדרום אפריקה. העיסקה הגדולה ביותר העומדת על הפרק היא לאספקת מטוסי התרעה מדגם "פלקון" מתוצרת אלתא/תע"א, בהיקף כ-1.25 מיליארד דולר.

תע"א סירבה להתייחס לידיעה.