אורמת מנסה להכפיל את היקף ייצור החשמל שלה: מתמודדת על רכישת תחנות כוח ב-190 מיליון דולר

ההתמחרות על רכישת הזכויות תתבצע מחרתיים * מדובר ברכישת תחנות כוח בקליפורניה במסגרת מכירת נכסיה של קוונטה האמריקנית המצויה בהליכי צ'פטר 11

אחרי שבסוף השבוע פרסמה את דו"חותיה, המציגים התייצבות בצמיחה הפנימית שלה, שוקדת כעת אורמת על מנועי צמיחה חדשים לפעילות הליבה שלה - אחזקה והפעלת תחנות כוח גיאותרמיות.

היום הודיעה אורמת, כי היא מתמודדת על רכישת 3 תחנות כוח בקליפורניה, במסגרת מכירת נכסיה של חברה האמריקנית המצויה בהליכי צ'פטר 11. החברה האמריקנית, קוונטה (Covanta), פועלת בתחומים שונים, בהם גם ענף הפרסום.

לקוונטה אחזקות גם בתחום האנרגיה, ובהן גם אלו שאורמת כעת מתמודדת על רכישתן. מדובר במלוא הבעלות על שתי תחנות כוח, וכן 50% מהבעלות על תחנת כוח נוספת - כולן במדינת קליפורניה. לכל התחנות הללו הסכמים ארוכי טווח עם חברת החשמל Southern California Edison.

ההתמחרות על רכישת הזכויות הללו תתבצע ב-19 בנובמבר (יום ג'). אורמת הגישה את הצעתה, בגובה 190 מיליון דולר, מהם כבר שילמה פיקדון (שיוחזר לה אם תפסיד) בהיקף של 15 מיליון דולר. אם תזכה, אורמת תהיה מחויבת לשלם את המחיר שתציע עד סוף השנה.

לצורך כך כבר חתמה חברה-בת של אורמת על הסכם מימון עם בנק אמריקני ביום שישי. הבנק האמריקני התחייב להעמיד לאורמת הלוואה של 155 מיליון דולר, ואת יתרת המזומנים תביא אורמת מהונה העצמי.

קופת המזומנים של אורמת כוללת כ-348 מיליון שקל (כ-77 מיליון דולר), נכון לתום הרבעון השלישי. ההערכות הן, כי החברה לא תעשה שימוש בכל הקופה שלה, וכי אם היא תזכה בהתמחרות, היא תצא להנפקה נוספת של אג"ח לציבור, בהיקף של 50 מיליון דולר.

אורמת כבר פועלת על מנת לשפר את הפוזיציה שלה לקראת המכרז. החברה רכשה את הבעלות על אחת מתחנות הכוח שהפעלתן עומדת כעת למכירה. מדובר בתחנת כוח שממוקמת ליד העיר היבר, לה הספק של 48 מגוואט. קוונטה חוכרת את תחנת הכוח בהסכם שיפוג בשנת 2005 עם אופציה להארכה נוספת של 3 שנים תמורת 13 מיליון דולר בשנה. אורמת רכשה את תחנת הכוח תמורת 38.5 מיליון דולר.

אם תזכה בהתמחרות, מדובר בקפיצת דרך משמעותית לאורמת. הזכויות שעומדות כעת למכירה יוצרות הכנסה שנתית של 80 מיליון דולר ממכירת חשמל - היקף הדומה לזה שקיים לאורמת כיום. המשמעות היא, שזכייה במכרז תכפיל את קצב ייצור ההכנסות של אורמת מפעילות זו, שהפכה לפעילות הליבה שלה בשנים האחרונות, לאחר שזו עברה לאסטרטגיה של הפעלת התחנות בעצמה, ולא בנייתן לטובת גורמים חיצוניים, כפי שעשתה בעבר.

ביום חמישי שעבר פרסמה אורמת את דו"חותיה לרבעון השלישי, ואלו הציגו צמיחה של 6.8% בשורת ההכנסות ל-135.8 מיליון שקל, ויציבות ברווח התפעולי, שהסתכם ב-37.5 מיליון שקל. בשורת הרווח הנקי של אורמת חל זינוק חד של 630% לעומת הרבעון המקביל לכ-31.4 מיליון שקל. אלא שכאן ישנו עיוות שחייבים לקחת בחשבון, בדמות הפרשה חד-פעמית של 25.9 מיליון שקל שביצעה החברה ברבעון המקביל בעקבות הפסקת פעילותה בקזחסטאן.

נזכיר, כי אשתקד החליטה החברה למכור את תחנות הכוח שלה במדינה הסובייטית לשעבר, תמורת 6.1 מיליון דולר. הפסקת הפעילות גררה הפרשה חד-פעמית גבוהה, שמעוותת כלפי מטה את הרווח הנקי שלה ברבעון המקביל.

הנתון החזק ביותר של אורמת הוא תזרים המזומנים המרשים שלה. ברבעון השלישי לבדו ייצרה החברה תזרים שוטף של 54 מיליון שקל (לעומת 23 מיליון שקל ברבעון המקביל), ומתחילת השנה כבר מדובר בתזרים של 134 מיליון שקל, לעומת 93 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הדו"חות האחרונים שפרסמה מעידים על כך שאורמת כמעט ואינה נהנית עוד מצמיחה פנימית של פעילות מכירת החשמל שלה, ולכן היא חייבת להמשיך ולרכוש תחנות כוח נוספות בכדי לצמוח. נזכיר, כי לחברה עוד 3 תחנות כוח שהיא פועלת לרכישתן, כשהבולטת שביניהן היא תחנת סטמבוט בנבאדה, ארה"ב, לה היקף יצור של 25 מגוואט והכנסה שנתית של 13 מיליון דולר. אורמת חתמה על הסכם כוונות לרכוש את התחנה תמורת 32.5 מיליון דולר, וסגירת העסקה צפויה בשבועות הקרובים.

בנוסף לרכישת סטימבוט, נמצאת אורמת בהליכי סגירה לרכישת שתי תחנות בסין ובאל סלוודור, בכושר ייצור כולל של 78 מגוואט, שצפויים להניב הכנסה שנתית של 35 מיליון דולר. הפרוייקטים הלו נמצאים בשלבים שונים, ומועד תחילת הפעלתם עדיין אינו ידוע.

אורמת נשלטת על ידי משפחת ברוניצקי (42.6%) וכלל תעשיות (19.3%). החברה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של כ-280 מיליון דולר, לאחר שמנייתה קפצה מתחילת השנה בכ-90%.