חוצה את הכיס

תלונות קשות נגד חברת דרך ארץ על קנסות דרקוניים בכביש חוצה ישראל ועל שירות לקוי

תלונות קשות נגד חברת דרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל, על ניצול לרעה של המונופול לקביעת "קנסות דרקוניים" למפגרים בתשלום האגרה, ועל תפקוד לקוי ויחס מזלזל של שירות הלקוחות - נדונו בסוף השבוע שעבר בוועדה לפניות הציבור של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), אמר, כי הדעת אינה סובלת תוספת קנסות בשיעורים עד מאות אחוזים מהמגיע, ותבע להפחיתם לממדים סבירים.

לוועדה נמסר, כי תחשיב הקנס איננו תלוי כלל בסכום החשבון, אלא נעשה כמכפלת מספר הנסיעות בסכומים שרירותיים שעולים עם מספר החשבוניות שלא שולמו במועד. כך קרה, שעל חשבונית אחת שלא שולמה (אפילו בסכום המינימום של 18 שקל לנסיעה אחת) נדרש קנס של 53 שקל, אבל לאחרונה הוא ירד ל-32 שקל (לפני מע"מ), כמחווה זמנית של החברה למתלוננים.

לא חל שינוי בקנסות הפיגורים האחרים: על שתי חשבוניות שלא שולמו הקנס הוא מכפלת מספר הנסיעות בחשבון האחרון ב-107 שקל; על 3 חשבוניות - המכפלה היא ב-213 שקל; ועל 4 חשבוניות או יותר המכפלה היא ב-267 שקל. כל הסכומים ללא מע"מ.

מי שצברו חובות של 1,000 שקל ומעלה צפויים להיעצר על הכביש. סמנכ"ל הכספים של דרך ארץ, יהודה רבינוביץ, מסר לוועדה, כי עד היום נעצרו 800 כלי רכב. לטענתו, הקנסות אינם מכסים את הוצאות האכיפה.

ניצן יוצר, מנהל אגף כלכלה וכספים בחברת כביש חוצה ישראל, המפקחת על דרך ארץ, הודיע, כי בשבועות הקרובים ניתן יהיה לשלם את חשבונות האגרה גם בבנק הדואר, כדי להקל על המשלמים. דרך ארץ גם תתבקש לאפשר 4 מחזורי תשלום בחודש במקום מחזור אחד, שגורם לרוב הפיגורים והתלונות.

מתלוננים שהופיעו בוועדה סיפרו על יחס אדיש עד מזלזל לפניותיהם כדי לברר את פירוט הנסיעות שלא מופיע בחשבונית; על חיוב כפול עבור נסיעות שלא בוצעו וסירוב לבטל חשבוניות שווא; על אי משלוח חשבונית שגרר אחרי פנייה טלפונית למשלוח מאוחר בצירוף קנס פיגורים; על פניה לוועדת ערר שלא נענתה ובינתיים הקנס תופח.

סמנכ"ל שירות ושיווק של דרך ארץ, רחלי טורטון, טענה, כי כל פעולות החברה מעוגנות בחוק, וציינה כי ההחלטה להפחית את הקנס הראשון נועדה להקל על הנהגים להסתגל לחוק האגרה. ההפחתה היא למפרע מספטמבר, ולמשך חצי שנה. היא דחתה את התלונות על קנסות שווא בשל אי קבלת חשבונית, וטענה שמשלוח עותק של החשבונית אינו כולל קנס אם הסכום ישולם במועד, וגם זו מחווה של החברה ללקוחות.

יו"ר הוועדה אימץ את רוב הטענות, והודיע שירתום את משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ללחוץ על החברה לתקן את דרכיה. בין השאר הוא תבע להאריך את מועדי תשלום הקנס ל-30 יום במקום 15 יום.