מדקון מכפילה תחזית ההכנסות מהפעילות באנגליה לכ-3 מיליון דולר ב-2004

הכנסות החברה ברבעון השלישי נותרו יציבות - 11.5 מיליון ש', הרווח תפעולי צנח 66% למיליון שקל והרווח הנקי ירד 31% לכ-2.7 מיליון ש' * הודיעה על חלוקת דיבידנד של 6 מיליון ש'

חברת מדקון , שבשליטת יהודית וקובי ריכטר, שעוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מערכות תוכנה לניהול מידע במחלקות קרדיולוגיות בבתי חולים, נעצרת במעט, לפחות בכל הנוגע בצמיחה בהכנסות וברווחים. מכירות החברה הסתכמו ב-11.5 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, אז הסתכמו המכירות ב-11.3 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה עדיין מדובר על צמיחה של 11.9%בשורה העליונה של החברה לעומת התקופה המקבילה ל-38.4 מיליון שקל.

"אין ספק שברבעון השלישי לא עמדנו ביעדי המכירות שהצבנו לעצמנו ורואים את זה בדו"ח בצורה ברורה", אומר היום עוזי בלומנזון, מנכ"ל החברה. "בתוכניות שלנו היינו אמורים לצמוח השנה בכ-20%, ונראה כי לא נעמוד ביעד זה לאור תוצאות הרבעון השלישי, וצמיחה של 12% שהשגנו בתשעת החודשים הראשונים של השנה. עם זאת אני מעריך, כי ברבעון הרביעי נציג תוצאות טובות יותר מאלו של הרבעון השלישי במונחי מכירה. במונחי רווח אני עדיין בספק, שכן אנו פועלים כיום על מנת להרחיב את תשתית התמיכה שלנו במכירות שאמורה להגדיל את המחזור".

בעוד שבשורת ההכנסות נרשמה יציבות הרי ששורת הרווח הגולמי כבר מבשרת על שחיקה. שיעור הרווח הגולמי של מדקון ברבעון השלישי עמד על 74% לעומת 76% ברבעון המקביל ובתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד שיעור הרווח הגולמי על 75% לעומת 78% בתקופה המקבילה.

בחברה ציינו, כי הירידה בשיעור הרווח הגולמי מיוחסת בעיקר להרחבת צוותי השירות והתמיכה בקבוצה כחלק מהרחבת סל השירותים אותו מעניקה החברה ושמאופיינים בשולי רווח נמוכים יותר. בלומנזון ציין, כי שיעור הרווח הגולמי של החברה ברבעון השלישי הוא זה שמייצג את החברה ולא זה שהציגה ברבעון המקביל, בו עבדה החברה באמצעי שיווק שונים.

סעיפי ההוצאות התפעוליות של החברה התאפיינו כולם בעלייה הן במונחי הרבעון השלישי והן במונחי תשעת החודשים הראשונים של השנה. הוצאות המחקר והפיתוח גדלו ברבעון ב-36% ל-2.5 מיליון שקל וב-34% בתשעת החודשים ל-6.9 מיליון שקל. בחברה ציינו, כי הגידול בהוצאות המחקר והפיתוח מיוחס ברובו להגדלת צוותי הפיתוח של החברה על מנת להגדיל את קו המוצרים של החברה.

גם הוצאות המכירה והשיווק גדלו בשיעור דו-ספרתי. ברבעון ובתשעת החודשים מדובר על גידול של 36% לעומת התקופות המקבילות אשתקד. במדקון ציינו, כי הגידול נובע בעיקר מהמשך המגמה של הגברת מאמצי השיווק בחו"ל, בעיקר באמצעות עיבוי מערך המכירה הישיר המופעל על ידי החברה-הבת בארה"ב, וכן מגידול בעמלות למפיצים. ביחד עם הוצאות ההנהלה והכלליות שרשמו גם הם גידול דו-ספרתי ברבעון השלישי מציג דו"ח הרווח וההפסד של מדקון גידול של 34% בהוצאות הרבעוניות שלה.

כאשר שורת ההכנסות שומרת על יציבות וההוצאות התפעוליות גדלות ב-34% התוצאה ברורה: ירידה חדה ברווח התפעולי של החברה שהסתכם ברבעון השלישי בכמיליון שקל בלבד - צניחה של 66.5% לעומת הרבעון המקביל. גם בתשעת החודשים הראשונים של השנה מורגשת הירידה ברווח התפעולי של החברה שהסתכם ב-6.2 מיליון שקל - ירידה של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מה שהציל את מדקון הוא סעיף הכנסות המימון של החברה. מדקון היושבת על קופת מזומנים שמנה, המסתכמת ב-76.2 מיליון שקל, נהנתה ברבעון השלישי מהגאות בשוק ההון ומהתשואות החיוביות שייצר לה תיק ההשקעות שלה שתורגם להכנסות מימון. כמו כן, שיחק לידי החברה הפיחות בשער השקל מול הדולר, שהעלה את ערך הנכסים של החברה הצמודים למט"ח. ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות המימון של החברה ב-2.9 מיליון שקל, גידול של 124%, ואילו בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו הכנסות המימון של החברה ב-4.6 מיליון שקל - פי 18 מהתקופה המקבילה אשתקד.

לאור הירידה החדה ברווח התפעולי של החברה, שנשחקה מעט בעקבות העלייה בהכנסות המימון, הסתכם הרווח הנקי של מדקון ברבעון השלישי בכ-2.7 מיליון שקל - ירידה של 31% לעומת הרבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים מדובר על ירידה מתונה יותר: הרווח הנקי הסתכם ב-8.1 מיליון שקל - ירידה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

למרות העלייה בהוצאות התפעוליות של החברה מצליחה מדקון להמשיך ולייצר מזומנים מפעילותה השוטפת: ברבעון השלישי היא ייצרה 5.9 מיליון שקל ואילו בתשעת החודשים הראשונים של השנה היא ייצרה 6.3 מיליון שקל. מכיוון שקופת המזומנים של החברה מתנפחת, ומכיוון שאין לחברה חובות בנקאיים שאותם עליה להחזיר (הון עצמי המממן 85% מהמאזן) מרשים לעצמם בעלי השליטה במדקון להודיע על חלוקת דיבידנד בהיקף של 6 מיליון שקל.

"כפי שאמרתי לאחר הרבעון השני, מנוע הצמיחה של החברה הוא פעילותנו באנגליה", אומר בלומנזון. "אם ברבעון הקודם סברתי שקצב המכירות שלנו באנגליה יעמוד על 1.5 מיליון דולר בשנה, הרי שהיום אני יכול להגיד, שככל הנראה, נציג בשנה הבאה קצב גידול כפול - כ-3 מיליון דולר, שהם כ-13 מיליון שקל.

"השירות הקרדיולוגי באנגליה נמצא בדרגה נחותה לעומת הסטנדרט המערבי, וכיום החלה הממשלה שם לפעול בנחישות על מנת לשפר את המכשור הקרדיולוגי שלה. שיתוף הפעולה שלנו עם סימנס ועם טושיבה עוזר לנו מאוד לחדור לשוק האנגלי, ומבחינת תזמון הרי שהחדירה שלנו היא בדיוק בזמן".