נמשכת האכזבה בקידוחי הגז הטבעי: שותפות ישראמקו נוטשת את "ניר 2"

"ספק רב גם ב'ניר 1'" * פוטנציאל קידוחי "ניר" מול חופי אשקלון הוערך באחרונה במיליארד דולר

השותפים ב"מד אשדוד" החליטו היום (ד') לנטוש את קידוח הגז הטבעי "ניר 2", שמול חופי אשקלון, בעקבות סיכוי נמוך להימצאות גז טבעי בכמויות מסחריות.

מפעילת הקידוח, ישראמקו , הודיעה היום, כי "אין כדאיות כלכלית בהפקת הגז מקידוח 'ניר 2'". מדובר באכזבה קשה, שכן בעבר דובר על כך שבקידוחי "ניר" יש פוטנציאל של כמיליארד דולר, וקידוח "ניר 2" היה קריטי לאימות ההערכות הקודמות. מניות ישראמקו צנחו היום בעקבות כך ב-12%.

בדיון שקיימו השותפים, בהסתמך על ממצאי קידוח "ניר 2", עלה, כי גם הכדאיות הכלכלית של קידוח "ניר 1" מוטלת בספק. השותפים ביקשו מהמפעיל להמשיך לבחון את הנתונים, כדי לקבוע את כלכליותו של קידוח "ניר 1".

מדובר בהתמשכות של האכזבות בתקופה האחרונה מקידוחי הגז הטבעי החדשים. לפני כמה חודשים נטשה שותפות ים תטיס קידוח גדול מול חופי מרכז הארץ. באחרונה ויתרה גם חברת הענק הבריטית בריטיש גז על חלק משותפויותיה בתוך קידוחי גז גדולים שתיכננה בארץ.

כל הקידוחים האלה, וכן הקידוח של ישראמקו, הם קידוחים ימיים. שותפות ים תטיס גילתה בעבר תגלית גז גדולה מול חופי אשקלון, ובעקבות כך חתמה על הסכם לאספקת גז לחברת החשמל ל-11 השנים הקרובות.

השותפים בקידוח הגז הטבעי "ניר 2" הודיעו לפני חודש, כי סיימו את מבחני ההפקה בקידוח "ניר 2", וכי במהלך הקידוח היתה זרימה של גז בקצבים שבין 10 מיליון ל-29 מיליון רגל מעוקב ליממה, דבר שעורר אופטימיות רבה.

עם זאת, ציינו בשעתו השותפים, כי טרם ניתן להעריך האם הקידוח הוא כלכלי ומסחרי. זאת ניתן היה לעשות רק לאחר שהממצאים הועברו למומחים בינלאומיים, שניתחו אותם. כמות הזרימה נחשבה משמעותית.

השותפות דיווחה לפני חודש וחצי, כי מצאה גז טבעי בקידוח מול חופי אשקלון. בשעתו המליצה לשותפים חברת ישראמקו, מפעילת הקידוח, לבצע מבחני הפקה, כדי לברר אם מדובר בקידוח מסחרי.

בקידוח שותפים מלבד ישראמקו (56%), גם דלק קידוחים (21%), חנ"ל (5%), שדות נפט (5%) ורציו (2.5%).

הקידוח הגיע לעומק של 2,031 מטר, והושלמו בו הבדיקות החשמליות עד לעומק זה. הקידוח התבצע באמצעות האסדה האמריקנית ATWOOD. הקידוח החל לפני חודשיים, והוא מהווה המשך לקידוח "ניר 1", שבוצע לפני שלוש שנים.

יצוין, כי ישראמקו נכנסה בשנה האחרונה לדיונים ראשוניים עם חברת החשמל על האפשרות למכור את הגז מקידוחי "ניר".