לשכת שמאי המקרקעין תדון בכנס בהערכות שמאי ללקוחות הבנקים

הבנקים למשכנתאות מפרסמים רשימות של שמאים ותעריפים מומלצים

לשכת שמאי המרקעין, בה חברים כ-600 שמאים, תעלה בשבוע הבא באילת בכנס ה-18 של האיגוד את נושא הערכות שמאי ללקוחות הבנקים למשכנתאות.

מדובר בנושא עימו מתמודדים השמאים מספר שנים. לדעת האיגוד, התנהגות הבנקים למשכנתאות בתחום זה מונעת תחרות בענף. הבנקים למשכנתאות נוהגים לפרסם רשימות של שמאים מומלצים, ובהן תעריפים מומלצים לעבודות השמאות.

בעבר כתב משרד עוה"ד ש. הורביץ חוות דעת לבקשת האיגוד על ההסדרים של הבנקים בכל הנוגע להערכות שמאי ללקוחות הבנקים למשכנתאות.

מחוות הדעת, הדנה בחוקיות התעריף המירבי המופץ ע"י הבנקים למשכנתאות בהיבט של דיני ההגבלים העסקיים, עולה כי בהסדרים הנהוגים בין הבנקים לבין השמאים יש הסדר כובל.

מדובר הן בתעריף המירבי המחייב, הן ברשימת השמאים המומלצת והסגורה, והן בחלוקה הגיאוגרפית של השוק.

בחוות הדעת עולה חשש נוסף, לפיו הבנקים למשכנתאות מתאמים ביניהם את הנהגתם של התעריף המירבי, חלוקת השוק והרשימות המומלצות.

"במידה ותאום כזה אכן מתקיים, אזי מדובר בתאום בין מתחרים במישור הענפי, ובפשטות קרטל. למיטב ידיעתנו לא נתבקשו אישור או פטור לאף אחד מההסדרים הכובלים האמורים. התוצאה במצב דברים זה היא כי הוראות אלו הן בטלות והן בכוחן לחייב את השמאים לפעול לפיהן". כך נאמר בחוות הדעת.

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, רן וירניק, בכוונת האיגוד להעלות את הנושא על סדר היום ולצאת למאבק מול הבנקים למשכנתאות כדי לשנות את מדיניותם.