שוק הפסטה עומד לקראת מהפכה: יוסר הפיקוח ממוצרי אסם ויבוטל היטל הייבוא

מנכ"ל התמ"ת תומך בהפחתת היטל הייבוא - שטרום תומך בביטולו * פרופר: אסם מוכנה להסדר

מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, תומך בגיבוש הסדר חדש בנושא הפסטה של אסם. במסגרת ההסכם יוצאו סופית מחירי מוצרי פסטה מתוצרת מקומית, כאטריות ופתיתים, מרשימת הפיקוח על המחירים.

לעומת זאת, תומך המנכ"ל דינור באי ביטולו המוחלט של ההיטל על ייבוא הפסטה, העומד היום על 10%, בניגוד לדעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, התומך בביטול. כך נודע ל"גלובס".

ההסדר הסופי יקבע השבוע, לאחר שדינור ייפגש עם צוות הבדיקה לנושא ממשרדו, הכולל את שטרום, הממונה על המחירים בתמ"ת, צביה דורי, וראש מינהל מוצרי צריכה, יורם לוי. לאחר מכן ייפגש עם מנכ"ל אסם, דן פרופר.

דינור אמר ל"גלובס": "אני מבקש למצוא נוסחת איזון נכון, אבל בכל מקרה הסרת הפיקוח על המחירים היא נקודת המוצא שלי".

עוד אמר, כי "יכולה להיווצר אפשרות של ביטול הפיקוח על מחירי תוצרת הארץ והפחתה מסוימת של ההיטל על ייבוא, אבל הדבר יוחלט סופית רק השבוע".

בפגישתו של דינור אמורים שטרום ודורי להציג נוסחה מוסכמת, אולם שטרום סבור כי המשך הטלת ההיטל על ייבוא "היא אבסורדית, ויש לשאוף לביטול כל ההיטלים שפוגעים בצרכן הישראלי במטרה לשמור על מקטעים בתעשייה". לעומתו סבורה דורי, כי יש לפעול נגד העדיפות שנוצרה כיום לייבוא, ולשמור על ההיטל.

לדברי דינור, "אסור להגיע לאבסורדים של מתן יתרונות לייבוא. במצב הקיים, כשיש פיקוח על המחירים יחד עם היטל ייבוא בגובה הקיים, ניתנת עדיפות לייבוא על-פני תוצרת הארץ. אין יתרונות אמיתיים לייצור מקומי".

הרקע להחלטה העומדת להתקבל בימים הקרובים בנושא הפסטה החל לפני כשנתיים, אז פנו ראשי התמ"ת לפרופר בהצעה שאסם תסכים לביטול ההיטל על פסטה מיובאת, ובתמורה לכך התמ"ת יסכים להוציא את מחירי הפתיתים והאטריות מתוצרתה מרשימת המוצרים בפיקוח מחירים.

ההחלטה התקבלה בשיתוף עם הממונה על ההגבלים הקודם, ד"ר דוד תדמור.

אסם היא גם יצרנית גדולה של אטריות ופתיתים בישראל, וגם יבואנית גדולה של פסטה.

פרופר אמר ל"גלובס" בתגובה: "אסם מוכנה לכל הסדר שכולל את הוצאת מחירי הפסטה מתוצרת הארץ מפיקוח מחירים. אמרנו זאת לתמ"ת, וזו עדיין עמדתנו, כך שמרגע שיבטלו את הפיקוח על מחירי מוצרי הפסטה שלנו - נסכים לכל החלטה בנוגע להיטל הייבוא לו אנו זכאים עפ"י חוק.

"עם זאת, אסם לא תסכים לביטול ההיטל מבלי להוציא את מחירי הפסטה שלנו מפיקוח, דבר שיחסל את הכדאיות בייצור מוצרי פסטה בישראל".