אנטנה בדוד שמש

ביום 16.11.03 אישר השופט אהרון מקובר מבית המשפט לעניינים מקומיים בפ"ת עיסקת טיעון בתיק עמק 5424/03, לפיה נמחקו בעלי הנכס ומנהל חברת פלאפון מכתב האישום, ועל החברה הוטל לשלם קנס של 100 אלף שקל בגין הקמת אנטנה סלולרית ללא היתר.

הנאשמת הקימה את האנטנה בהיותה מודעת למעשה הבלתי חוקי ולהתנגדות הציבורית, ולכן הסוותה את האנטנה בתוך דוד שמש. לאחר הגשת כתב האישום, פירקה הנאשמת את האנטנה שהקימה, אך השאירה במקום אנטנה שהוגדרה על-ידי התביעה כאנטנת קצה, הפטורה מהיתר בנייה לפי ס' 266ג' לחוק התכנון והבנייה.

בהשוואה לתיקי תכנון ובנייה אחרים, מדובר בקנס גבוה מאד ביחס להיקפה המצומצם של עבודת הבנייה הבלתי חוקית. אך למעשה, לא מדובר באכיפת חוק התכנון והבנייה בלבד, אלא במדיניותה של עיריית פתח תקוה, המטה אוזן קשובה לקולותיהם של אלו החוששים מפגיעתן של אנטנות סלולריות. במסגרת הטיעונים לעונש, טענה ב"כ הנאשמת, כי העבירה בוצעה בגלל מדיניות זו המונעת אפשרות לקבל היתר מעיריית פ"ת.

אין ספק, כי טענתה של ב"כ פלאפון אינה טענה ראויה, בהיותה מצדיקה מעשה בלתי חוקי בכך שהעבריין לא יכול להגיע לתוצאה הרצויה בדרך חוקית. אך יתרה מכך - טענה זו גם אינה נכונה. בתיק עת"מ (תל-אביב-יפו) 1211/01 - סלקום ישראל בע"מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח תקוה, קבע בית המשפט כי הוועדה המקומית אינה רשאית להתחשב בהלכי רוח ציבוריים בלתי מבוססים, ובהיעדר ראיות לנזקים שגורמות האנטנות הסלולריות עליה לתת היתר בנייה להקמת אנטנה.

פלאפון מודעת היטב להתנגדות הציבורית. האנטנה המוסווית הוקמה במארס 2003, חודשיים בלבד לאחר שבמסגרת עתירה שהגישה נחמה רונן נגד החברות הסלולריות (בג"צ 2246/02), הצהירו החברות הסלולריות, כי הן מוסרות את כל המידע הדרוש בנוגע לאנטנות וכי אין להן התנגדות לפרסום המידע באינטרנט. יתרה מכך - החברות הסלולריות חתמו עם מרכז השלטון המקומי על אמנה, ובה התחייבו שלא להקים אנטנות מבלי לידע את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. מדובר, אם כך, בעבירה שבוצעה תוך הפרת התחייבויות מפורשות של פלאפון, במגמה להטעות הן את הציבור והן את הרשויות, והקנס הגבוה אכן משקף את חומרת המעשה.

ראוי לציין, כי גם בעמדת התביעה נפל פגם. קביעתו של התובע, כי האנטנה הקיימת כיום אינה צריכה היתר, תואמת אמנם את הפטור שבחוק התכנון והבנייה, אך עומדת בניגוד להחלטת הממשלה מיום 9 לספטמבר 1999 (החלטה 331 אנט2/) שקבעה מפורשות, כי "לא תוקם שום אנטנה לרשת טלפונים סלולריים בטרם ניתן היתר כדין מאת הרשות המקומית הנוגעת בדבר". החלטה זו מוציאה את האנטנות הסלולריות מגדר הפטור הכללי הניתן בחוק התכנון והבניה ל"מתקן גישה אלחוטי".

נראה, כי למרות החומרה שבהתנהגות חברת פלאפון, ולמרות ההכרה של עיריית פתח תקוה בחומרת המעשה, אישרה העירייה למעשה את השארתה של אנטנה בלתי חוקית, המנוגדת הן למדיניות הממשלה והן למדיניותה שלה. מדובר אם כך, במעשה עברייני מכוון וציני, שהצליח לפחות בצורה חלקית למרות הכוונות הטובות של גורמי האכיפה.

הכותב הוא יו"ר ועדת איכות הסביבה של לשכת עורכי הדין .