הבנקים שמנהלים מו"מ לליווי פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מול הזכיינית סיטי
פס - לאומי ופועלים - דורשים לחזק את המחויבות התחבורתית מצד הממשלה, במטרה
להגדיל את מספר הנוסעים בקו הראשון. כך אמר ראש צוות תוכנית אב לתחבורה, ד"ר
משה הירש, בכנס "חשיבות השילוביות והחיבוריות במערכת התחבורה הציבורית בישראל"
שנערך בשבוע שעבר בטכניון.
בחוזה הזיכיון שנכרת בין המדינה לזכיין לפני כשנה, ישנה שורה של מחויבויות
חוזיות הנותנות עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית בכלל ולרכבת הקלה בפרט. כך למשל,
התחייבה המדינה למתן העדפה ברורה ברמזורים לאוטובוסים, הגבלת התנועה לכניסת
רכב פרטי למרכז העיר ועוד.
מחויבות זו של הממשלה היא חסרת תקדים במכרזי BOT לרכבות קלות בעולם. הסיבה
"להתאבדות" זו, לדברי הירש, היא איתות למשקיעים, כי יש סביבה עסקית רצינית.
לדבריו, הסיבה לצורך במתן תוקף חוזי להתחייבויות הממשלה נעוץ בחשש מפני שינויים
פוליטיים עתידיים, שיביאו לביטול ההתחייבויות.
רכז הפורום למען תחבורה ציבורית, יורם אסידון, אמר בתגובה על דבריו של הירש,
כי ישנה בעייתיות גדולה בהתחייבויות חוזיות אלה, ה"משרתות קודם כל אינטרסים
כלכליים, ורק אח"כ אינטרסים תחבורתיים". לדבריו, ההפרטות למיניהן בתחבורה הציבורית,
לרבות ה-BOT, הפכה מאמצעי למטרה, והסכנה היא גדולה יותר, כיוון שה-BOT בירושלים
הפכה למודל ברכבות הקלות בארץ.
הכנס שיזם הטכניון, בשיתוף הפורום למען התחבורה הציבורית, דן בחשיבות השילוביות
במערכות התחבורה הציבורית בישראל. הטענה העיקרית היא, כי למרות ההשקעות הגדולות
בפיתוח מערכות תחבורה ציבורית ובעיקר השקעות ברכבת (תוכנית הפיתוח של הרכבת
ל-5 השנים הבאות עומדת על 20 מיליארד שקל), לא מנוצל הפוטנציאל בהעברת נוסעים
ובעיקר בירידה בהורדת כלי רכב פרטיים מהכביש.
בכנס טענו המרצים השונים, כי האינטגרציה במערכות התחבורה הציבורית היא הכרחית
על מנת להתמודד עם הירידה במשתמשי התח"צ, ריבוי תאונות הדרכים והתמודדות עם
עומסי התנועה. לדברי אסידון, כל שנדרש לעשות הוא להכפיף את כל המערכות הקיימות
לקוד התנהגות אחיד, שמטרתו היא להגדיל ב-30%-25% את מספר המשתמשים בתחבורה
הציבורית לסוגיה.
מנהל אגף התנועה ברכבת ישראל, הראל אבן, אמר בכנס, כי בשל היעדר אינטגציה,
משקיעה הרכבת היקפים אדירים של משאבים על מנת לפתח מגרשי חנייה בסמוך לתחנות
הרכבת. לדבריו, התחבורה הציבורית איננה דבר מובן מאליו, ולכן יש לפעול להפוך
אותה לאטרקטיבית ולאינטגרטיבית. "השיק שקיבלה רכבת ישראל מהממשלה - 20 מיליארד
שקל - משמעותו החלפת דיסקט אצל מקבלי ההחלטות. בתוך 5 שנים כל עיר בארץ תהיה
מקושרת למסילה רכבתית, ועל מנת לנצל את הפוטנציאל יש ליצור שילוביות וקביעת
סטנדרטים אחידים לאמצעי התחבורה הציבורית", אמר אבן. על-פי תחזיות הרכבת, בשנת
2003 יסעו בה 17.5 מיליון נוסעים. התחזית ל-2008, בתום תהליך הפיתוח, עומדת
על 60 מיליון נוסעים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.