גי'מי קארטר: ממשל בוש זנח מחויבות דו-מפלגתית למציאת שלום במזה"ת

הנשיא האמריקני לשעבר בראיון ל"טיים": הממשל הנוכחי "פגע" בתהליך השלום הישראלי-ערבי

בראיון לשבועון טיים, שמתפרסם היום (ב'), בד בבד עם טקס השקתה של יזמת הבנות ז'נווה, מותח הנשיא לשעבר ג'ימי קארטר ביקורת קשה על מדיניות ממשל בוש בסוגיית הסכסוך הישראלי פלשתיני וטוען, כי היחסים ההדוקים ששוררים עתה בין וושינגטון לירושלים פוגעים בדימויה של ארה"ב.

"ממשל בוש זנח את המחויבות הדו-מפלגתית, שהיתה קיימת בעבר, לעמדה מאוזנת יחסית במאמץ להשיג שלום (במזה"ת)", אומר קארטר.

הנשיא לשעבר יהיה אחד הנואמים המרכזיים בטקס שיערך היום אחה"צ בז'נווה לרגל השקתן של ההבנות בין ישראלים לפלשתינים שקרויות על שם העיר. יש הערכה, שדבריו על המזה"ת בראיון בטיים מרמזים על נימת נאומו.

משלחות של ישראלים ופלשתינים ישתתפו בכנס. במשלחת הישראלית משתתפים אחד מאבות היוזמה, יוסי ביילין; הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק; ח"כים; אנשי העסקים אהרון דוברת ודוב לאוטמן; סופרים ואמנים.

בראש המשלחת הפלשתינית יעמוד יאסר עבד רבו וכמה עשרות (במקום מאות) פעילים פלשתינים. רבים נמנעו מהשתתפות בכנס בגלל מחאות ברחוב הפלשתיני והיסוסים של יאסר ערפאת לגבי תמיכתו בכנס. ערפאת הביע לבסוף תמיכה, בעקבות לחץ מצרי.

בראיון אומר עוד קארטר, כי הממשל הנוכחי "פגע" בתהליך השלום בין ישראלים לערבים. "יש ברית ראוותנית בין הבית הלבן (בממשל בוש) לבין ממשלת שרון ולדעתי הדבר פגע בדימוי הלאומי שלנו (ובסיכויים להשגת) הסכם שלום סופי", אמר קארטר.

בתשובה לשאלה אם סילוקו של סדאם חוסיין מכס השלטון היה הדבר הנכון שהיה צריך להיעשות, אומר קארטר: "לא באורח חד-צדדי, עם כמה יחידות בריטיות שנספחו. אני חושב שהיה טוב מאוד לסלק אותו אחת ולתמיד עם כל הכוח הבינלאומי שהיה חזוי בזמנו".