בצעד נדיר הקפיא ביהמ"ש את ההליכים נגד קיבוץ בית קמה

הקיבוץ צבר חובות של 46 מיליון שקל וחושש מהתמוטטות

קיבוץ בית קמה בנגב פנה, בצעד נדיר, לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בבקשה להצעה להסדר נושים לחובותיו. לטענת הקיבוץ, הסדר הנושים היא האפשרות היחידה שתמנע את פירוקו, ואם יפורק, הדבר יביא לכך שכל חבריו, ש-%35 מהם קשישים, יופקרו לגורלם.

הקיבוץ ביקש צו הקפאת הליכים נגדו, עד לגיבושו של הסדר הנושים. בית המשפט נעתר לבקשה. השופטת רויטל כץ מינתה את רו"ח חן ברדיצ'ב כנאמן ביהמ"ש לביצוע ההסדר.

לטענת הקיבוץ, חובותיו מסתכמים ב-46 מיליון שקל. עוד הוא טוען, כי לסכום זה תורמים גם החברים שעזבו ולהם חב הקיבוץ דמי עזיבה.

לטענת בית קמה, באחרונה הגישו כמה נושים בלתי מובטחים תביעות, ואף פתחו נגדו בהליכי הוצאה לפועל. במסגרת הליכים אלה הוטלו עיקולים על כספי הקיבוץ ורכושו. תביעות אלה, נטען, בהצטרפן לחובות הקיבוץ ולהוצאות הכרוכות בקיומם היומיומי של חברי הקיבוץ, יצרו מצב שאין הקיבוץ יכול לעמוד בו.

בפירוט החובות, טוען בית קמה, כי לנושים בדין קדימה הוא חייב 300 אלף שקל ולנושים מובטחים 14.8 מיליון שקל. כמו כן, חייב הקיבוץ לנושים רגילים 27 מיליון שקל, ו-4 מיליון שקל לנושים במעמד מיוחד, בעיקר עוזבי הקיבוץ. לטענת הקיבוץ, כדי לרכוש את זכויות חבריו, בגין קצבאות, הוא חייב לשלם לקרן גמלאות 20 מיליון שקל, וסכום נוסף של 17 מיליון שקל כדי להבטיח את זכויות חבריו לדמי עזיבה.

לצורך מימוש הסדר הנושים, מציע הקיבוץ למכור את מניותיו בחברת קמה-דע שערכן 5.25 מיליון דולר, ועוד 1.2 מיליון דולר בגין מבנה החברה, וכן 138 יחידות דיור במקרקעין הקיבוץ בסכום של כ-8 מיליון שקל. (פש"ר 5145/98)