דיסקונט מתקשה לגבות חובות כפר הגולף ממשפחות שקד ושטיינמץ

תשעה חודשים חלפו מאז העמיד הבנק לפירעון מיידי את חובות הפרוייקט שהוקפא * בינתיים תפח החוב ל-141 מיליון שקל, אך המו"מ בין הצדדים עדיין נמשך

חלום להקמת כפר גולף באשקלון, הפך, מסתבר, לסיוט עבור היזמים, משפחות שקד ושטיינמץ ובעיקר לבנק שאמור היה ללוות את הפרוייקט המתוכנן, דיסקונט.

מתוכניות יומרנית להקמת קומפלקס של דירות נופש, מלון ומסלולי גולף מוריקים, בהשקעה של כרבע מיליארד דולר, נותרה פיסת קרקע שוממה בצפון אשקלון, הנושאת על גבה חובות עצומים לבנק ולרשויות המס.

קשישי אשקלון כבר לא יזכו, כנראה, לחבוט במקלות הגולף שלהם מרחק הליכה מהבית, מאחר והקצאת הקרקע למגרשים (כ-450 דונם) בוטלה זה מכבר. אשר ליתרת הבנייה המתוכננת, הרי שאף אחד לא טורח לקדמה בשל המיתון, המצב הביטחוני, קשיי היזמים וכו`.

סיפורו העגום של "כפר הגולף" יכול ללמד גם על חוסר האונים של הבנקים, בבואם לגבות חובות בענף הנדל"ן גם כשמדובר בטייקונים בינלאומיים - האחים בני ודניאל שטיינמץ.

חברת א.ד. יעקובוביץ, שבשליטת דב שקד ובני משפחתו, דיווחה כבר בחודש מארס כי התקבלה במשרדי החברה-הבת, גולף אשקלון (יזמית כפר הגולף) הודעה מהבנק המלווה - כאמור דיסקונט - לפיה היא נדרשת לפרוע בתום חודש מה-12 במארס את חובה לבנק בסך של 127 מיליון שקל.

יעקובוביץ, אגב, ערבה "רק" למחצית החוב של גולף אשקלון. צד שלישי, חברת בטרגן, שבבעלות בני, דניאל ורז שטיינמץ, ערבה למחצית השנייה. בטרגן העמידה באמצע העשור הקודם הלוואה של כ-5 מיליון דולר לגולף אשקלון כנגד השתתפות במחצית מרווחיו הצפויים.

תשעה חודשים חלפו מאז הפנה דיסקונט את דרישתו והיום פרסמה יעקובוביץ את תוצאותיה לחודשים ינואר-ספטמבר. מצב החברה לא השתפר מאז הפנה דיסקונט את דרישתו. ההפך. לחברה אין כיום מקורות הכנסה והפסד של 9.2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה העמיק את הגירעון בהון העצמי שלה ל-68 מיליון שקל.

תזרים המזומנים של יעקובוביץ מפעילות שוטפת נותר שלילי וקיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ"עסק חי".

ברם, גולף אשקלון ובעליה טרם פרעו את חובות הפרוייקט לבנק (שתפחו בינתיים ל-141 מיליון שקל). ויעקובוביץ מדווחת, כי היא "מנהלת מו"מ במטרה להגיע להסדר בדבר פירעון חובותיה של גולף אשקלון.

"החוב האמור טרם נפרע ובכוונת החברה להמשיך ולנהל מו"מ עם הבנק במטרה להגיע עמו להסדר. גולף אשקלון והבנק בוחנים פתרון מושכל לפרויקט ו/או למימושו".

בסוף שנת 2000, אגב, הגישה גולף אשקלון תב"ע מתוקנת לפרוייקט (הקרקע נרכשה בתחילת העשור הקודם מידי חברת דיור של בנק הפועלים). זו כוללת בניית 284 יח"ד צמודות קרקע, 100 דירות גן וגג, כ-798 יח"ד בבנייה רוויה ושטחי מלונאות, נופש ומסחר.

התב"ע המתוקנת אושרה בוועדה המחוזית להפקדה בתנאים, אך מפאת התארכות הזמנים בקשר עם אישורה ומצוקת המזומנים אליה נקלעה החברה היזמית "המשך מימוש התוכניות בפרויקט מותנית בהסדרים והסכמות אליהם תגיע החברה עם הבנק".

סך ההפסד הצבור של יעקובוביץ מגיע כבר ל-100 מיליון שקל, מחציתו דווחה אשתקד, בעיקר לצורך הפחתת שווי של פרוייקט כפר הגולף. החברה מדווחת על הפרשה נוספת, שעשויה להתברר כמינורית, בסך 470 אלף שקל בגין שומת מס שבח של 59 מיליון שקל, שהוצאה לגולף אשקלון בעקבות הסכם השלמת ההון עם בטרגן של האחים שטיינמץ.

השגת החברה בנוגע לשומה נדחתה והיא מציינת, כי לא הגישה ערר בגין הדחייה בזמן בשל העדר אמצעים כספיים.

הערת "עסק חי" איננה מנת חלקה של יעקובוביץ בלבד. גם החברה הבורסאית המוחזקת מלונות הים התיכון, בעלת מלון כרמל בנתניה מצרפת הערה דומה, עקב גירעון של 21 מיליון שקל בהון העצמי והפסדים מצטברים של 81 מיליון שקל (7 מיליון שקל בינואר-ספטמבר).

יעקובוביץ ערבה לשליש מחובות מלונות הים התיכון לבנקים, שהסתכמו בסוף ספטמבר ב-51 מיליון שקל. מליבו ונחושתן, האוחזות אף הן, כל אחת, שליש מהבעלות, ערבות ליתר. החברה מדווחת, כי חלק מהבנקים עשויים לתבוע החזר חלק מהאשראי שנתנו, שהגיע מועד פירעונו, באופן מיידי.

תזרים המזומנים השלילי של מלונות הים התיכון אינו מאפשר לה לפרוע את ההלוואות ועקב כך מנהלת החברה מו"מ עם הבנקים להארכת מועדי פירעון ההלוואות שהעמידו לה ושמועד פירעונן הגיע.

המשך פעילותה הסדירה של מלונות הים התיכון מותנה בהגעה להסדר עם הבנקים ובכך שחלק מבעלי העניין, שערבים להתחייבויותיה כלפיהם, יזרימו לה כספים בהלוואות בעלים לצורך מימון פעילותה השוטפת. אין התחייבות שכזו מצד הבעלים, שבפועל העבירו לה מאז חודש אפריל סכומים מזעריים בלבד, והחברה הפסיקה לפרוע את תשלומי הריבית בגין התחייבויותיה לבנקים. גורמים אלה מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של מלונות הים התיכון כ"עסק חי".