כרמית מחקה מלאים של קדבורי במיליוני שקלים; הפסידה ברבעון 5.5 מיליון שקל

לני סאקסטין, יו"ר הדירקטוריון: "עלית 'עזרה' לנו ליפול עם קדבורי אבל עדיין לא אמרנו את המילה האחרונה" * לא אמרנו נואש ואנחנו מקיימים עם קדבורי דיונים כיצד ניתן לעשות זאת בצורה אחרת"

המענה הטלפוני של חברת כרמית תעשיות ממתקים לא מותיר ספק לגבי הפעילות המרכזית שלה: "קדבורי זה שוקולד" נאמר בפרסומת שמושמעת הלוך ושוב בטלפון, אך מהדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השלישי עולה שקדבורי זה גם מחיקת מלאים. כרמית מדווחת ברבעון השלישי על הפסד נקי כבד של 5.5 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת הפסד של 644 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל, הפסד שנגרם בין היתר ממחיקת מלאי שוקולד קדבורי בהיקף של מיליוני שקלים.

כרמית, שהחלה לשווק את מוצרי השוקולד של קדבורי בישראל במטרה להתחרות בשילטון היחיד של עלית בשוק זה, מדווחת שמחקה ברבעון השלישי מלאים של קדבורי בהיקף של מיליוני שקלים. מחיקת מלאים זו בוצעה, לדברי החברה, בעקבות ציפיות למכירות של שוקולד קדבורי שלא התממשו ואילצו את החברה להיפטר מהמלאים שרכשה מבעוד מועד. מחיקה זו שחקה כמעט את כל הרווח הגולמי של החברה, שירד מרמה של 4.1 מיליון שקל לרמה של 953 אלף שקל בלבד ברבעון הנוכחי, למרות גידול של 4.4% במחזור המכירות ברבעון שהסתכם ב-19.8 מיליון שקל.

בחברה ציינו גורם נוסף ששחק את הרווח הגולמי: הוצאות שנרשמו בגין העברת המפעל תופיני סער מאזור תפן שבגליל המערבי לראשון לציון, הוצאות שהסתכמו בכחצי מיליון שקל. מפעל הייצור בראשון לציון כולל שטח חדש, שמשתרע על פני 10,000 מ"ר, כך שהייצור מבוצע בשני אתרים בישראל ומשווק באמצעות שני מרכזי הפצה איזורים.

לני סאקסטין, יו"ר דירקטורין כרמית, התייחס היום לדו"חות: "ביצענו מחיקות של מיליוני שקלים בגין המלאים שנותרו בחברה, לאחר שחדירת קדבורי לארץ לא צלחה. יכול להיות שיהיו מחיקות נוספות, אם כי בשיעורים פחותים בהרבה מכפי שראינו ברבעון השלישי. הטעות הגדולה מבחינתנו הייתה הזנחת תשומת הלב הניהולית למוצרי כרמית, על חשבון תשומת הלב שהענקנו לקדבורי. היום חזרנו להעניק תשומת לב למוצרי כרמית והדבר ניכר כבר ברבעון הרביעי של השנה. עלית "עזרה" לנו מאד ליפול עם מוצרי קדבורי אבל לא אמרנו נואש ואנחנו מקיימים עם קדבורי דיונים כיצד ניתן לעשות זאת בצורה אחרת.We will be back".

מרבית תוצרתה של כרמית מופנית לשוק המקומי ומקצתה לשווקים בחו"ל. החברה מדווחת שמחזור מכירותיה בשוק המקומי הסתכם ברבעון השלישי ב-16.8 מיליון שקל ומהווה ירידה של 2.5% לעומתה המכירות בארץ ברבעון המקביל. לעומת זאת מכירות החברה לחו"ל צמחו בכ-72% לרמה של 3 מיליון שקל וכיסו במידת מה על ירידת המכירות בארץ. סאקסטין מציין שהירידה במכירות בארץ היא נקודתית וכי כבר ברבעון הרביעי של השנה רואים שיפור ניכר במכירות החברה בארץ ובחו"ל.

נתון נוסף שפגע בתוצאות החברה ברבעון השלישי הוא העלייה בהוצאות ההנהלה הכלליות והוצאות המכירה. ברבעון השלישי הסתכמו אלו בכ-5.2 מיליון שקל, נתון שמשקף גידול של 12.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה מציינת שעיקר הגידול בהוצאות אלו מיוחס לעלויות פרישתו של מנכ"ל החברה, ראל גודמן, באוקטובר השנה שבמקומו מונה עומר שושני שכיהן כסמנכ"ל המכירות של טמבור.

בעקבות הגידול בהוצאות אלו והקיטון ברווח הגולמי, רשמה החברה הפסד תפעולי של 4.2 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של חצי מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. גם הוצאות המימון של החברה ברבעון השלישי לא עשו עימה חסד וצמחו מרמה של 169 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל לרמה של 1.3 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת ברבעון השלישי היה שלילי והסתכם ב-2.1 מיליון שקל לעומת תזרים חיובי של 707 אלף שקל ברבעון המקביל. מאזנה של כרמית מכיל קופת מזומנים בהיקף של 7 מיליון שקל אך מנגד לחברה אשראי בנקאי לזמן קצר בהיקף של 27 מיליון שקל. הונה העצמי של החברה ברבעון השלישי הסתכם ב-26.7 מיליון שקל והוא מממן 35% מהמאזן.