הפלשתינים יבטלו הסכם הבלעדיות לאספקת דלק עם דור אנרגיה

מתכננת התקשרויות עם חברות ישראליות נוספות * הפלשתינים מתכוונים להתחרות בנשר: ימכרו מלט זול לישראל

מקור בכיר המקורב לאוצר הפלשתיני מסר ל"גלובס", כי אם תושג רגיעה מדינית, תבטל הרשות הפלשתינית את ההסכם עם דור אנרגיה, ותאפשר לכל חברות הדלק בישראל להתחרות על אספקת דלק לתחנות, במתכונת של שוק חופשי. כרגע מעכב את התוכנית הקושי בתנועת מכליות דלק ישראליות בשטחים.

הרשות הפלשתינית רוכשת את הדלק שלה מחברת דור אנרגיה, חברה בבעלות (26.1%) אפריקה-ישראל , שהיא ספקית הדלק המורשית היחידה לתחנות הדלק בשטחי הרשות. את הרכישה מנהלת במרוכז "רשות הדלק הפלשתינית", שמוכרת אותו לתחנות.

יצוין, כי גורמי ביטחון בישראל מאשימים את האוצר הפלשתיני ב"ספסרות דלק", ומכירה חזרה של הדלק שנרכש מדור אנרגיה לגורמים שונים בישראל. הפלשתינים מכחישים טענות אלה.

בשלושת החודשים האחרונים נרשמות ירידות משמעותיות במחירי הדלקים, הגז והמלט בשטחי הרשות הפלשתינית, בעקבות הרפורמות שביצע שר האוצר הפלשתיני, ד"ר סלאם פיאד, במונופולים שמנהלים את תחומי הדלק ומלט.

מחיר ליטר בנזין ירד בממוצע ב-30 אג`, מ-4.5 שקלים לפני הרפורמה, ל-4.2 שקלים כעת. מחיר בלון גז בישול ירד בשמונה שקלים, מ-35 שקל, ל-27 שקל.

בפועל, היו מחירי הדלקים בשטחים גבוהים מבישראל, שכן רשות הדלק נהגה לגבות עמלות תיווך גבוהות, שלא הוכנסו לתקציב השוטף של הרשות הפלשתינית, ואין יודעים לאן הופנו.

גורמים בענף הדלק בישראל מציינים, כי המחיר שבו רוכשת הרשות הפלשתינית את הדלק מחברת דור הינו "מצוין ואטרקטיבי", אולם פערי התיווך הגבוהים יצרו מצב שבו פלשתינים העדיפו למלא דלק ביישובים היהודיים בשטחים (בתקופה שלפני האינתיפאדה).

בנוסף, נוצרה רשת עניפה של הברחות דלק מישראל לרשות, כדי להתחמק מפערי התיווך. מבריחים היו מוהלים את הדלק, והרשות הפלשתינית לא פיקחה על איכותו. חלק ניכר מהברחות הדלק מתבצע מתחנות הדלק שביישובים היהודיים בשטחים.

במסגרת הרפורמות שמנהיג שר האוצר הפלשתיני, הוא אסר החל מחודש אוגוסט על גביית כל עמלת תיווך על-ידי רשות הדלק. הוא החליט, כי רווחי הרשות הפלשתינית מהענף יבוססו על גביית מיסי המע"מ והבלו, ולא מגביית פערי תיווך.

כתוצאה מכך ירדו, כאמור, מחירי הדלקים והגז באופן משמעותי. בכך מקווים הפלשתינים לעקר את המניע הכלכלי להברחות הדלק.

פיאד הדיח את מנכ"ל רשות הדלק הפלשתינית, חרבי סרסור, ששמו נקשר למעשי שחיתות, והכפיף את רשות הדלק למשרד האוצר. בנוסף, הוגבר הפיקוח על איכות הדלקים הנמכרים בתחנות הפלשתיניות, כדי למנוע הברחות.

ההכנסות הצפויות של רשות הדלק הוכנסו לתקציב 2004 של הרשות הפלשתינית. כן הונהגה מדיניות של שוק חופשי בענף השמנים (שנכלל במונופול הדלק), ונאסרה על רשות הדלק כל מעורבות בענף זה.

בנוסף, ביטל לאחרונה פיאד גם את מונופול המלט הפלשתיני, ועתה רשאים הפלשתינים לרכוש מלט מכל מקור שהוא, למעט ישראל, שבה מותרת הרכישה רק מחברת נשר.

הפלשתינים מדווחים, כי בחודשים האחרונים גבר ייבוא המלט מירדן, מצרים וטורקיה, והמחירים ירדו משמעותית. סוחרים פלשתינים מקווים, כי עם השגת רגיעה בטחונית, הם יוכלו להציע מחירי מלט אטרקטיביים לצרכני המלט בישראל, ובכך להפוך לגורם מוביל בתחום המלט בישראל.