הסאגה הבלתי נגמרת של מרכז הסחר העולמי שהתאדה בהתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר
מתקדמת אט אט אל סופה, אולי. מספר העימותים המשפטיים סביבי בנייתו המחודשת
של מרכז הסחר העולמי לא היה מבייש אף אופרת סבון דרום אמריקנית - חברות ביטוח,
בנקים, חוכרים, חברות ענק, כולם נגד כולם.
פשרה נוספת הושגה בשבוע שעבר בנושא אחת המחלוקות סביב בנייתו המחודשת של המרכז
החדש.
בראשית חודש ספטמבר, הגיש בנק המשכנתאות GMAC תביעה נגד רשות הנמלים של ניו
יורק וניו ג'רסי, בעלת הקרקע של כל איזור מרכז הסחר העולמי, המשתרע על שטח
של 16 אקרים. התביעה דרשה לחייב את הרשות לעמוד בהתחייבויות חוזיות כלפי הבנק
בזמן בנייתו המחודשת של מרכז הסחר העולמי, זאת על מנת להגן ההלוואה שנתן הבנק
למרכז הסחר העולמי בהיקף של 563 מיליון דולר.
בשבוע שעבר פורסם, כי שני הצדדים הגיעו להסכמה, וההלוואה תשולם במלואה.
פשרה נוספת הושגה בחודש שעבר, כשענקית הקניונים "Westfield America" החלה באחרונה
במו"מ וחתמה על מסמך כוונות לא מחייב עם רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי,
לפיו תמכור את זכויותיה בשטחי המסחר העתידיים במרכז הסחר העולמי בעסקה בהיקף
של 140 מיליון דולר.
בווסטפילד טענו, כי הם מוכרים את זכויותיהם לרשות הנמלים, על מנת להקל על כל
תהליך הבנייה מחדש של מרכז הסחר העולמי, שחרב בהתקפות הטרור של ה-11 בספטמבר.
יו"ר החברה, פרנק לוי, ישראלי לשעבר, אמר, כי בעוד שווסטפילד רצתה ליטול חלק
בקביעת עתידו של מרכז הסחר העולמי, קיים קונפליקט בין האינטרסים הציבוריים
לבין הצרכים העסקיים שלנו. מכירת זכויותינו לרשות הנמלים, תעמיד את האינטרסים
של הציבור במרכז", ציין.
לשיחות בין הצדדים קדמו מספר אירועים נעימים פחות. תוכניתו של הארכיטקט היהודי
דניאל ליבסקינד, לבנייתו מחדש של גראונד זירו, אולי זכתה בבכורה הארכיטקטונית,
אך היא בהחלט העירה ענק אחד משנתו.
חברת האם, Westfield האוסטרלית, הנחשבת לאחת מחברות הברוקראג' הגדולות בעולם,
עם פורטפוליו של למעלה מ-30 מיליארד דולר, טענה כי "התוכנית של ליבסקינד לא
עובדת".
ווסטפילד ניהלה את איזורי המסחר שפעלו מתחת למגדלי התאומים לפני קריסתם, ולאחרונה
עמדה בפני מו"מ מול בעלת הבית, רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי, לקראת
יציאת התוכנית לדרך.
בווסטפילד טוענים, כי מאחר וכל האיזור "התאדה", והבנייה מחדש תשנה אותו כליל
לעומת מה שהיה בעבר, יש מקום לפתוח מחדש את חוזה החכירה מול החברה ולהתאימו
לתנאים החדשים שנוצרו.
רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי מנצלת עד תום את המענקים הכספיים שהוענקו
לה על ידי הממשל על מנת לעמוד בלוחות הזמנים.
גם חברת המלונאות הבינלאומית מאריוט הגיעה לפשרה שתאפשר את התקדמות המהלכים
המשפטיים.
החברה תקבל 370 מיליון דולר כספי פיצויים עבור המלון של החברה שעמד בסמיכות
למרכז הסחר העולמי.הפשרה הושגה בין החברה לבין חברת הביטוח שלה ובין רשות הנמלים
של ניו יורק וניו ג'רזי.
על פי ההסכם עם רשות הנמלים, החברה החזירה את זכויותיה במקום שאמורים היו להימשך
עד שנת 2094. החברה לא תהיה מחויבת לבנות מחדש את המלון, אך קיבלה זכות סירוב
ראשונה עד שנת 2023 בהקשר לבנייתו של מלון כלשהו במרכז הסחר העולמי החדש שיבנה.
מאריוט תשתמש בחלק מכספי הביטוח על מנת להשיב חוב של 65 מיליון דולר שנלקח
על מנת לבנות את המלון עוד במאה שעברה.
שאר כספי הפיצויים ישמשו להקטנת חובות של החברה עבור רכישת זכויות וקרקעות
לבתי מלון חדשים בעתיד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.