שרי האוצר של האיחוד האירופי: להכפיל את היקף ההשקעות בתשתיות

במסגרת מאמץ להגדיל את היקף ההשקעות הפרטיות בתקציב ההשקעות הכולל של האיחוד

בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בבריסל, החליטו שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי להכפיל את תקציב ההשקעות האירופי בתשתיות.

זאת במסגרת מאמץ להגדיל את היקף ההשקעות הפרטיות בתקציב ההשקעות הכולל של האיחוד. רף התקרה על השקעות בפרויקטים של עבודות ציבוריות הועלה מ-10% ל-20% מסך ההוצאות הכולל בתקציב ההשקעות האירופי.

דובר הנציב למדיניות מוניטרית באיחוד, תומס גראסימוס, מסר כי הנציב פעל להגדלת התקרה עד ל-30% מהתקציב. שר האוצר הצרפתי, פרנסיס מר, טען כי בכדי למשוך משקיעים פרטיים, יש צורך בעשייה נוספת. לדעתו, יש לגבש תוכניות מפורטות לגבי הצרכים המיוחדים של כל מגזר ומגזר, אשר יש בהם פוטנציאל השקעה בתחומים הנידונים.

מוקדם יותר החודש הציע הנציב האירופי למדיניות מוניטרית, פדרו סולבס, תוכנית השקעות ב-56 פרוייקטים חדשים.

מטרות התוכנית היא להוות מנוע ראשוני לפרוייקט התשתיות ולהמריץ את המשק האירופי, אשר עומד לרשום את הצמיחה הנמוכה ביותר מזה עשור.

הפרוייקטים הם חלק מהתוכנית של האיחוד האירופי למימון פרטי וציבורי של מפעלי יזמות בעיקר בתחום הרשתות תחבורה.

היקף התקציב נאמד בכ-220 מיליארד אירו והוא יתפרס על פני שני העשורים הבאים.

כמו כן כוללת התוכנית פרוייקטים בתחומי הטלקומוניקציה, האנרגיה ומחקרי יזמות.

סלובניה, סלובקיה ופולין בירכו על מאמצי האיחוד להגדיל את ההשקעות בתשתיות, והביעו תקווה כי הן יכללו ב-56 הפרוייקטים הראשונים.

רוב תקציב ההשקעות ימומן מתקציב התחבורה של האיחוד, ומהלוואות מצד הבנק האירופי להשקעות.

פרוייקט התשתיות הוא ניסיון של הממשלות האירופיות לעודד את הפעילות הכלכלית בתחומן, לאחר שאין הן שולטות במדיניות המוניטרית.

מה גם שבתחום הפיסקאלי חוקי האיחוד האירופי אינם מאפשרים להם הגדלה של הגירעון בתקציבן אל מעבר ל-3% תמ"ג.

הנציבות מעריכה שקצב הצמיחה ב-12 המדינות הגוש לא יעלה השנה ביותר מ-0.4% - קצב הצמיחה הנמוך ביותר מאז המיתון של 1993.

כמו כן, מעריכה בריסל שהצמיחה הכוללת של 15 מדינות האיחוד האירופי תעמוד השנה על כ-0.8%.