עשו ללפיד בית ספר

פסילת מועמדותו של עו"ד יורם טורבוביץ' לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה היה הסיכוי האחרון של ועדת בך להציל את כבודה האבוד. והיא לקחה אותו

זה היה הסיכוי היחיד של ועדת בך להציל את כבודה האבוד. מתברר, שיש מחיר להשפלה: חברי הוועדה, שבחודש האחרון, מאז הודיע שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, על מועמדו טורבוביץ', וראש הממשלה, אריאל שרון, החרה החזיק אחריו - נרמס כבודם עד דק, עשו ללפיד "בית ספר".

מה שקרה אתמול בוועדה - פסילתו של המועמד המוביל, עו"ד יורם טורבוביץ', הוא במידה מסוימת הבלתי ייאמן. במידה אחרת - צפוי. רבים במערכת המשפטית, העריכו, או "הריחו", שעוד יהיו הפתעות עם המינוי של טורבוביץ', לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. דווקא בגלל העובדה שהמינוי הזה נראה היה כה חלק, כה בטוח, היו שהעריכו, כי ברגע האחרון, עוד יכולה להיות תפנית, ויישלף אולי שם בלתי צפוי.

חברי ועדת בך חרגו אתמול ממנהגם, ובמקום להתכנס בירושלים, במשרד ראש הממשלה, התכנסו בתל-אביב, במשרדו של חבר הוועדה, עו"ד דוד ליבאי, בבית אמות משפט. זמן קצר לפני כן, היה אמור ליבאי לשוב מניו-יורק, וחברי הוועדה התחשבו בו והחליטו לקיים את הישיבה בתל-אביב. בהמשך, הטיסה התאחרה, וגם הישיבה.

חברי הוועדה המשיכו לדוש בעניין שהעסיק אותם בשתי הישיבות האחרונות: כשירותו של טורבוביץ` לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. טורבוביץ` נראה היה כמועמד שאי אפשר לומר לו לא: מבריק, בעל יכולות, מלומד, בעל ניסיון מגוון, ובעיקר - מביא איתו את הארומה של השוק הפרטי, שלפיד כה מעוניין בה.

חברי הוועדה, שדנו בכשירותו, הכירו כולם כאחד בסגולותיו: מוכשר, לא נגוע בניגוד אינטרסים, הוכיח יכולת עמידה. לכולם היה הרבה בעדו. בצד זה, היתה שאלה לגבי דרישת סף מהותית לתפקיד: ניסיון של עשר שנים עיסוק בעבודה משפטית. החישוב לגבי טורבוביץ` היה גבולי. לא היתה בעיה עם התקופה שטורבוביץ` כיהן כממונה על ההגבלים העסקיים. גם לא עם התקופה שבה כיהן כיועץ משפטי של התמ"ס. היתה בעיה עם תקופות אחרות בחייו: היו השגות על כך שניתן להחשיב את עיסוקיו בשנים אלה, כעיסוק בעבודה משפטית. בימים האחרונים, דרשו חברי הוועדה, שוב ושוב, מטורבוביץ` הבהרות לגבי עיסוקיו בשנים האחרונות.

טורבוביץ` העביר את ההבהרות הדרושות. כשהופיע בפני הוועדה, טען כמובן שאין כל שאלה באשר לכך שהוא עומד בדרישת עשר השנים, אך היו מי שחשבו אחרת. חלק מחברי הוועדה השתכנעו שטורבוביץ` עומד בתנאי הסף, אך שניים אחרים לא. השניים סברו שזה גבולי, ומכיוון שעל פי החלטת הממשלה שאימצה את המלצות ועדת שמגר לעניין מינוי יועץ משפטי לממשלה, דרוש רוב של ארבעה חברים לפחות, הרי שלא היה ניתן להכשיר את טורבוביץ` בהינתן הספק.

עם התקבלות ההחלטה אתמול, צלצל יו"ר הוועדה, השופט בדימוס, גבריאל בך, ללפיד, והודיע לו על כך. הוא הציע ללפיד להגיע לוועדה ולשמוע ממנה, פנים אל פנים, את ההחלטה ונימוקיה. מיד לאחר מכן, הודיע בך על ההחלטה לטורבוביץ`, טלפונית. תוך מספר דקות התייצב לפיד במשרדו של ליבאי, ושמע, לא בשמחה, די בהפתעה, על ההחלטה. חברי הוועדה הציעו לו להציג מועמד אחר מטעמו, אם יחפוץ בכך. לפיד אמר שישקול זאת בחיוב.

מי שמכיר קצת את הדינמיקה של בחירת יועץ משפטי לממשלה, יודע שברגע האחרון, בדרך כלל, יש הפתעות, ודווקא המועמד שכולם מדברים עליו, בסופו של דבר לא נבחר, ובסופו של דבר נבחר אחר, מכיוון בלתי צפוי לחלוטין. כך היה עם הבחירה של השופט בדימוס, מיכאל בן-יאיר לתפקיד היועץ, וכך עם שופט בדימוס אחר - יוסף חריש לפניו.

גם הפעם, על אף שמנגנון הבחירה היה שונה לגמרי, וכשמכל עבר נטען ש"המשחק מכור", רבים האמינו שעוד יש מקום להפתעות.

מזה כחודש שומעים חברי ועדת בך, ש"המשחק מכור". הוועדה ספגה בשקט ובלי אומר, אמירות וטענות על היותה חותמת גומי. הוועדה בחרה שלא להשיב לאמירות הללו, כמו גם שלא להתייחס לעובדה שלפיד התייצב מאחורי מועמד, ובכך ניסה לכאורה להכתיב לוועדה את כללי המשחק. שלא לייחוס, אמרו חברים בוועדה, כי רק טבעי הוא שלשר יש מועמד, אך זה לא מחייב כהוא זה את הוועדה, שהיא עצמאית, בלתי תלויה וסוברנית לחלוטין.

שלא לייחוס, התקוממו גם חבריה על הביקורת שנמתחה נגדם על כך שנפגשו עם ראש הממשלה. החלטת הממשלה בעניין זה, מכתיבה זאת, הם אמרו.

גם כשהמועמדים נשרו האחד אחרי השני, בגלל התחושה ש"שהמשחק מכור", הוועדה המשיכה לשתוק, וחבריה המשיכו בעבודתם, כאילו כלום. ראש הוועדה, השופט בדימוס, גבריאל בך, בנימוס השמור לייקים, התקשר למועמדים שפרשו, וביקש לברר איתם את הסיבה לפרישתם. יחד עם זאת, לא היה בשיחות האלה יותר מדברי נימוסין.

ראשון הפורשים היה עו"ד אלי זהר, שהיה מועמדו של לפיד. הבא אחריו, היה עו"ד דן שינמן. יממה לפני שהיו אמורים להתייצב בפני הוועדה, פרשו, פחות או יותר במקביל, עו"ד יהודה וינשטיין, והפצ"ר (הפרקליט הצבאי הראשי), האלוף מנחם פינקלשטיין.

חלק מהפורשים חשים היום בבוקר תחושת פספוס מסוימת. נראה, כי מי שהיה להם אורך רוח, והתעלמו מהאמירות שההכרעה כבר ניתנה, עשויים למצוא בסופו של דבר שהוא השתלם. אלה הם ששת המועמדים הנותרים: המישנה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז; השופטים המחוזיים עודד מודריק, עוזי פוגלמן, דוד חשין, ורון שפירא; ועו"ד ליפא מאיר.

הם שמעו את כל האמירות בדבר ההכרעה שנפלה, ראו מה קורה, ובכל זאת החליטו להמשיך. מבחינתם, לא היה להם מה להפסיד: במקרה הגרוע ביותר, ההרפתקה הזו היתה מסתכמת בעוד שורה ברזומה, שהם כשירים להתמנות לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

טורבוביץ` מצידו, שמר גם הוא על שתיקה. הוא רצה רק לעבור את הוועדה, וזהו. התחושה היתה, שהמשחק האמיתי הוא בממשלה, ושתפקידה של הוועדה, במקרה הזה, מיזערי. פינקלשטיין למשל, פרש לאחר ששוכנע מהדרג הפוליטי, כי בקרב האמיתי, שיתנהל על שולחן הממשלה, לא יהיה לו סיכוי מול טורבוביץ`. מי היה מאמין, אבל, שזה לא יגיע לשלב הזה?

צריך להבין את המצב הלא פשוט בפניו עמדו חברי הוועדה: טורבוביץ` הוא מועמד שקשה להתנגד לו. כלומר, גם אם הוועדה היתה מאשרת את המועמדות שלו, אי אפשר היה לבוא בטענות לחבריה.

המינוי הצפוי של טורבוביץ` זכה גם לתמיכה רחבה במערכת המשפטית: אדם מבריק, שכבר הוכיח בעבר כושר עמידה, ואיש השוק הפרטי - דבר שלפיד כל כך החשיב.

גם אלה שבתחילה פקפקו בהתאמתו לתפקיד, בשל העובדה שמעולם לא היה מצוי עמוקות בתוך מערכת המשפט - הודו כי מינויו יכול להתברר כמוצלח. "אני חושב", אמר אתמול עורך דין פלילי בכיר, עוד כשמועמדותו של טורבוביץ` היתה מובטחת, "שהוא יכול להיות יועץ משפטי בכלל לא רע, על אף שליבו לא במשפט. ליבו בעסקים הפרטים, ולא יכול להיות שראש התביעה הכללית, ליבו לא יהיה במשפט".

מי שיכולים להיפגש ולהרים כוסית עכשיו, הם המישנה ליועץ המשפטי לממשלה, דידי לחמן-מסר, ועו"ד דורי קלגסבלד. השניים הם יריבם של טורבוביץ`: לחמן-מסר, בגלל "היתקלויות" עם טורבוביץ` בדסק"ש. וקלגסבלד, על רקע פרשת בוררות הנפט היוקרתית, בין החברה הממשלתית קצא"א, לבין ממשלת איראן.

לו היה טורבוביץ` מתמנה לתפקיד, לחמן-מסר בוודאי היתה פורשת, ואילו קלגסבלד, היה מתקשה להופיע בפני טורבוביץ` כיועץ משפטי לממשלה.

האם האירועים האחרונים מחזירים למירוץ את זהר? לא נראה שלפיד יעז כעת לפנות שוב למועמדו משכבר, עו"ד אלי זהר. בעקבות הצבת מועמדותו של טורבוביץ` נוצרו משקעים בין השניים, מה עוד, שאין ערובה שזהר יעבור את דרישת הסף של אי קיומם של ניגודי עניינים. לפיד לא יכול להרשות לעצמו לספוג מכה נוספת, אבל הוא מתעקש להציג מועמד מטעמו, מקרב עורכי הדין הפרטיים.

לפיד הופיע היום בוועדת חוקה, חוק ומשפט והצהיר שהוא ינצל את הצעת הוועדה ויביא מועמד נוסף מהסקטור הפרטי, שלא היה לו ייצוג עד כה במוסד היועץ המשפטי לממשלה. אם בסופו של דבר יתייצב לפיד מאחורי אחד המועמדים הקיימים, זה יכול להיות רק מאחורי ליפא מאיר. יחד עם זאת, גם למאיר, עורך דין שייצג הרבה גורמים בשוק הפרטי, יכולה להיות לכאורה בעיה של ניגוד עניינים.