מפיקים, נושי ערוץ 10: "הרשות השנייה אחראית לחובות כלפינו"

המפיקים מאיימים לתבוע את הרשות * אילן דה-פריס: "אנחנו לא חלק מרווחי הערוץ ולא נשתתף בהפסדיו"

מספר מפיקים, נושים לערוץ 10, מאיימים כי יתבעו את הרשות השנייה בגין נזקים שנגרמו להם עקב חובו של ערוץ 10 להם, שמסתכם ב-15 מיליון שקל. לטענת המפיקים, הרשות השנייה כשלה בפיקוח שלה על מצבו הפיננסי של הערוץ, וגרמה למפיקים להתקשר עם הערוץ גם בתחילת השנה, כשחומרת מצבו כבר הייתה ידועה לה. המפיקים מתכוונים להיפרע על נזקיהם באמצעות הערבויות וכתבי ההתחייבות המוחזקים בידי הרשות והמועצה.

אילן דה פריס, מבעלי גשם תקשורת, מסר ל"גלובס" כי עד עתה כל בעלי החוב, כולל כל המפיקים והיוצרים להם ערוץ 10 חייב עשרות מיליוני שקלים, לא קיבלו הודעה כלשהי מהנאמנים לגבי תביעות החוב, והצעותיהם להסדר החזר החוב. למעשה, מאז מתן צו הקפאת ההליכים באפריל 2003, לא קיבלו שום הודעה ולא התקיים שום דיון רציני ומעשי לגבי החובות והנזקים הקשים שנוצרו ולגבי החזרתם, לא על ידי הנאמנים, לא על ידי הנהלת הערוץ ולא על ידי הרשות השנייה.

לטענת דה פריס, אין בדברים משום הסרת אחריות מבעלי ערוץ 10, יוסי מימן ושותפיו, אולם גם לרשות השנייה אחריות מעשית למצב, ולא רק "מוסרית" כפי שהיא מציגה זאת.

* כנראה שמציעים לכם החזר של 50% מהחוב.

"באיזו עזות מצח הם הופכים אותנו, מפיקים ויוצרים, לחלק מהפסדי הערוץ הזה? במה כל מי שעשה עבודתו נאמנה לערוץ הזה חייב לספוג הפסד כלשהו? איזו מין תרבות עסקית זו?".

* מה האחריות של הרשות השנייה לחוזים שחתמתם מרצון עם הערוץ?

"לרשות השנייה יש אחריות רבה למתרחש. כולנו חתמנו חוזים עם ערוץ 10 אחרי המשבר הראשון שהתחולל שם, גם ובעיקר על סמך האישורים של הרשות השנייה לערוץ להמשיך לפעול ברבעון הראשון של 2003, על פי תכנית עבודה חדשה ועשירה. האישורים האלה של הרשות העניקו לשוק התוכן את הידיעה והתחושה כי ערוץ 10 איתן מבחינה פיננסית ולכן גרמו לנו, המפיקים, היוצרים ועובדי ענף הטלוויזיה, לחיות בשגיאה בסיסית. יש להם אחריות על הפאשלות שלהם".

* מה אתה מצפה מהם?

"יש להם ערבויות של ערוץ 10, שנלקחו לכיסוי התחייבויות הזכיין לענייני ותחומי הרשות השנייה בלבד. אך אין בסמכותה של הרשות לפרש את החוק המטיל עליה לקבל בטחונות מהערוץ, פרשנות לטובתה בלבד. תפקידה להגן על יצרני התוכן. אין סיבה שאנחנו, יצרני התוכן, נהיה בשורה אחת עם כל ספק אחר. ללא בטחונות, ללא הגנה כלשהי, אנחנו לא חלק מרווחיו העתידיים של הזכיין, ואנחנו לא אמורים להיות חלק מהפסדיו".

במכתב ששלח בשבוע שעבר עו"ד אילן שביט, ממשרד עו"ד חיים צדוק, אל יו"ר הרשות השנייה, מנשה סמירה ואל מנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, בשם גשם תקשורת, טי.טי.וי, אריק הניג, מאג'יק הפקות, מעגלות הפקות, עומר טי.וי, פוזיטיב הפקות, תפוז תקשורת וגיל הפקות, הוא טוען כי המפיקים יתבעו את חובם גם מהרשות השנייה. לטענתו, בימים האחרונים הם למדים מאמצעי התקשורת כי כחלק מהעסקה למכירת אחזקות בערוץ 10 לקבוצת בן צבי-לאודר, מתגבשת תכנית הסדר נושים, לפיה הם צפויות לקבל החזר של רק כ-25% מחובות הערוץ כלפיהם. על פי החוק, הוא טוען, לרשות תפקידי פיקוח נרחבים על פעילות הערוץ. "מצב דברים זה, לפיו קיים גורם מפקח, מעין 'כלב שמירה', אשר בסמכותו ובאחריותו לעקוב ולוודא את מצבו הפיננסי של הערוץ, הוא שעמד לנגד עיני המפיקים בבואם להתקשר עם הערוץ בחוזים לאספקת הפקות מקור". לפיכך, המפיקים רואים את הרשות השנייה כאחראית ישירה לנזק שנגרם להם שנאמד, בשלב זה, בכ-75% מסכום החוב של הערוץ אליהם.

עד סגירת הגיליון לא נמסרה תגובת הרשות השנייה. *