תשואה של 126% לקרן 3I ובני גאון על רכישת צינורות המזרח התיכון

באפריל 2000 רכשו את השליטה בחברה ב-84 מיליון שקל וכיום שווה אחזקתם, כולל דיבידנדים, כ-190 מיליון שקל

קרן 3I ובני גאון החזירו לעצמם את מרבית ההשקעה בחברת צינורות המזרח התיכון באמצעות הדיבידנדים שחילקה החברה מאז רכישתה.

כזכור, 3I (בשליטת אביב אלגור ואיאן דייויס) וגאון אגרו (בשליטת בני גאון), רכשו את השליטה בצינורות המזרח התיכון (76%) מידי קונצרן כור באפריל 2000 תמורת 84 מיליון שקל, ששיקפו לחברה שווי של כ-110 מיליון שקל.

מאז הרכישה חילקה צינורות המזה"ת דיבידנדים בסכום כולל של 95 מיליון שקל, כולל דיבידנד עליו הכריזה בשבוע שעבר, בסך 30 מיליון שקל (1.118 שקלים למניה; אקס - 16 בדצמבר, חלוקה ב-28 בחודש). בנוסף, שווי המניה המשיך לטפס, בעקבות השיפור הניכר בתוצאות החברה, שהפכה מחברה מפסידה למקור רווח משמעותי, עם רווח נקי מצטבר של 94.3 מיליון שקל מתחילת 2001 ועד היום (במחצית השנייה של 2000 עוד סחבה החברה הפסד של כ-15 מיליון שקל, אך מאז היא מציגה רצף של רבעונים חיוביים).

השיפור בתוצאות צינורות המזה"ת קיבל ביטוי גם בשווי השוק של החברה, שעומד כיום על 155 מיליון שקל.

המשמעות היא, שמאז שגאון ו-3I רכשו את צינורות, הם עומדים כיום עם מניות בשווי של כמעט 120 מיליון שקל, אחרי חלוקת דיבידנדים של 72.2 מיליון שקל - סה"כ כ-190 מיליון שקל - תשואה של 126% על ההשקעה.

החברה מתכננת כיום גיוס של כ-30 מיליון שקל באג"ח להמרה לשוק המוסדי. ההנפקה צפויה להתנהל על ידי פועלים-אי.בי.אי, לאחר שהאיגרות ידורגו על ידי מעלות. ההערכות הן, כי מעלות תדרג את האיגרות בקבוצת ה-A. ההנפקה תוכננה במקור לקיץ, אך נדחתה בעקבות חקירת בעלי השליטה בחברה - חקירה שלא העלתה אישומים בסופו של דבר.

קבוצת ההשקעות I3 נערכת להגדלת השקעותיה בישראל, ובמסגרת זו גיבשה תוכנית לחיזוק המערך הניהולי של הקבוצה. במסגרת תוכנית זו מונה אלגור למנכ"ל 3I, ופרופסור תמיר אגמון מונה ליו"ר החברה, יוסי דאובר מונה ליו"ר פניציה, ויעקב אלינב ימונה כדירקטור בצינורות המזרח התיכון מטעמה של 3I.

אגמון מסר, כי הקבוצה בוחנת כיום מספר השקעות חדשות בתחום התעשייתי, בנוסף לאחזקותיה העיקריות בצינורות, ויטה פרי הגליל ופניציה. היקף השקעותיה של הקבוצה בישראל הסתכמו עד כה בכ-250 מיליון שקל.

במסגרת חיזוק המערך הניהולי של הקבוצה הוקמה ועדה מנהלת בויטה פרי הגליל, הכוללת את אגמון, דאובר, אלגור ואיל קן, המשמש כמנכ"ל החברה.

ליוסי דאובר, לשעבר משנה למנכ"ל בנק הפועלים וכיום דירקטור מטעם קבוצת אריסון בדירקטוריון הבנק, וליעקב אלינב, ששימש כראש החטיבה לאחזקות ריאליות של בנק הפועלים, היכרות קרובה עם התעשייה הישראלית בכלל, ועם האחזקות של 3I, בפרט.

פרופ` תמיר אגמון, המשמש כדיקן ביה"ס למוסמכים למינהל עסקים במסלול האקדמי של המכללה למינהל, מציין שאחזקות 3I, שנרכשו מכור, היו בעלי מאפיינים דומים: חברות תעשייתיות הפועלות בשוק המקומי, בעליהם הקודמים התעייפו וחיפשו דרך לצאת מהם והיה להם פוטנציאל השבחה, הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות.

"ההשקעות בפניציה ובצינורות השתלמו מעל ומעבר למצופה", אומר אגמון. "צינורות עברה מהפך עסקי מרשים ורוב ההשקעה כבר הוחזרה, פניציה ייצבה את פעילותה והיא כיום רווחית".

מנגד, ישנה כמובן ההשקעה הפחות מוצלחת בהרבה בויטה פרי גליל. "ההשקעה בויטה פרי-הגליל טרם הוכיחה את עצמה, אך עם צירופה של חברת ההשקעות צנה כשותפה אסטרטגית, מינויו של איל קן למנכ"ל וחיזוק הצד המסחרי והמותגי של החברה, גם להשקעה זו סיכויים טובים להתברר כמוצלחת".