ח"כ אביטל: הכשרת היישוב, יכין-חק"ל ורסקו מתחמקות מטיפול בקרקעות קורבנות השואה

החיפושים אחרי נכסים שנרכשו בארץ בידי יהודים שנספו בשואה, בעיקר קרקעות, יורחבו למוסדות ולגופים ציבוריים ופרטיים שפעלו בתחום הנדל"ן לפני הקמת המדינה

החיפושים אחרי נכסים שנרכשו בארץ בידי יהודים שנספו בשואה, בעיקר קרקעות, יורחבו למוסדות ולגופים ציבוריים ופרטיים שפעלו בתחום הנדל"ן לפני הקמת המדינה.

ועדת החקירה הפרלמנטרית לאיתור והשבת הנכסים חתמה השבוע על הסכם שמסדיר החיפוש בגופים שעשויים להחזיק בנכסים, בהמשך לבדיקה שכבר הסתיימה בבנקים. דו"ח הבדיקה יפורסם בחודש הבא.

יו"ר הוועדה, ח"כ קולט אביטל (עבודה), הפרה את חגיגיות טקס החתימה בביקורת חריפה שמתחה על גופים שמחזיקים ברכוש רב ועדיין מנסים למנוע את כניסת הבודקים לארכיוניהם. אביטל התייחסה בעיקר לחברות הכשרת היישוב, רסקו, ויכין-חקל המרכזת בידה בעיקר קרקע חקלאית.

"אנחנו רואים בחומרה רבה את ניסיונות ההתחמקות מהבדיקה החיצונית של מספר גופים שמחזיקים ברכוש רב", אמרה אביטל. "עושה רושם שגופים אלה לא רואים עצמם מחויבים די הצורך לנושא, ומנסים להתחמק מהבדיקה בתרגילים שונים ומשונים. המו"מ איתם נקלע למבוי סתום, ועדיין יש אצלם התנגדות לסעיפים מרכזיים במסמך העקרונות".

טקס החתימה נערך במעמד יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין. הוא התייחס להיבט הערכי והמוסרי של הבדיקה ואמר: "זכותה של כל משפחה לקבל את רכושה בחזרה". ריבלין הדגיש את החלטת הכנסת לממן את בדיקת הנדל"ן כדי להבטיח חקירה בלתי תלויה, בניגוד לבדיקה שנערכה בבנקים במימון הבנקים הנבדקים.

בטקס השתתפו נציגים של חלק מהגופים המועמדים לבדיקה - האפטרופוס הכללי, הסוכנות היהודית, קק"ל וקרן היסוד, מינהל מקרקעי ישראל, חברת אוצר התיישבות היהודים והחברה לנאמנות י.ק.ט.