עיקר הגידול לאחר משבר רמדיה - בסימילאק

הערכת BDI: נפתח חלון הזדמנויות לחברה נוספת להיכנס לשוק

בעקבות פרשת רמדיה, בתחילת נובמבר 2003, התרחשו מספר שינויים משמעותיים בשוק תחליפי החלב. נתח השוק של "רמדיה", שעמד לפני המשבר על כ-30%-35%, קטן משמעותית והוא מתייצב בימים אלו על כ-5%-7% בלבד. כך עולה מבדיקה שערכו כלכלני חברת BDI.

"מטרנה", שנחשב למותג המוביל בשוק (עוד לפני המשבר ברמדיה) הגדילה את נתחה בשוק לכ-45%-50% מכלל שוק תחליפי החלב. על-פי הנתונים, את עיקר הגידול בשוק רשמה דווקא "סימילאק". עד לפני המשבר אחזה "סימילאק" בנתח של כ-25%, וכיום היא מחזיקה בכ-40%-45% מכלל השוק.

ההערכה היא כי נפתח חלון הזדמנויות לחברה נוספת להיכנס עתה לשוק תחליפי החלב כתוצאה מהשינויים בשוק.

לאחר המשבר הפעילות בשוק תחליפי החלב הצמחיים נחלקת בין שני המותגים "מטרנה" ו"סימילאק". על-פי ההערכות, בימים האחרונים אוחזת "סימילאק" בנתח שוק של כ-50%-55%, ו"מטרנה" בנתח שוק של כ-45%-50%. המותג "רמדיה צמחית" נעלם לחלוטין מהשוק.

עוד עולה מהבדיקה כי בעקבות פרשת רמדיה אמונם של צרכנים רבים נפגע, הם הפכו חשדנים והססניים יותר, ומרבים לשאול שאלות לגבי מרכיבי המוצרים אותם הם רוכשים. כלכלני BDI מעריכים כי בשל המשבר, נשים רבות יעדיפו בתקופה הקרובה להניק את תינוקותיהן על-פני השימוש הבלעדי בתחליפי חלב.

למרות האמור לעיל, כלכלני החברה מעריכים כי בכל שנת 2003 צפוי גידול של כ-4%-5% בהיקף מכירות תחליפי החלב, בהשוואה לשנת 2002 (מאחר והמשבר אירע רק לקראת סוף השנה). על-פי הערכות אלה, יסתכמו מכירות שוק תחליפי החלב לתינוקות בשנת 2003 בכ-345-365 מיליון שקל במונחי מכירה לצרכן הסופי. על-פי נתוני BDI, בשנת 2002 נאמד היקף המכירות בענף בכ-330-350 מיליון שקל (כאמור, במונחי מכירה לצרכן הסופי).

בעקבות המשבר ברמדיה, בתקופה הקרובה, תחול ירידה במכירות כל קטגוריות תחליפי החלב הצמחיים הנמכרים בישראל. נתח השוק של תחליפי החלב הצמחיים נאמד עד למשבר בפרשת רמדיה, בכ-20%-25% משוק תחליפי החלב. סך המכירות של תחליפי החלב הצמחיים נאמד עד לא מכבר בכ-65-85 מיליון שקלים.

מוערך, כי נתח השוק של תחליפי החלב הצמחיים ירד בתקופה הקרובה לכ-15% בלבד משוק תחליפי החלב. הפורמולות הצמחיות יירכשו מעתה רק עבור תינוקות עם אלרגיות קשות לחלבון פרה, או אי סבילות לסוכר חלב. *