בנק לאומי מאיים בצעדים משפטיים נגד מסקנות חקירת פקדונות השואה

מציע פשרה: הצמדה מ-1948 וריבית של 2% * ח"כ אביטל: התנהגות עו"ד כספי גובלת בשערוריה

בנק לאומי עירער אתמול (א') בכנסת על השערוך של חשבונות נספי השואה שהופקדו אצלו לפני מלחמת העולם השניה, כפי שחישבה ועדת החקירה הפרלמנטרית לאיתור והשבת נכסי הנספים. הוועדה קבעה, כי ערך החשבונות הנוכחי יחושב על הסכום שהופקד בתוספת הצמדה ו-4% ריבית לשנה.

נציג הבנק, עו"ד רם כספי, אמר לוועדה, כי רק חקיקה תאלץ אותו להחזיר את הפיקדונות ליורשי הנספים לפי השערוך שלה, אחרת הוא מוכן ללכת לכל בית משפט כדי להוכיח את צדקתו. לטענתו, הדבר עלול לזעזע את המערכת הבנקאית ואף לפגוע בתדמית הבנקאות הישראלית בעולם.

כספי ציין, כי הבנק לא יכול לנהוג עם החשבונות של נספי השואה אחרת מכפי שהוא נוהג עם לקוחות אחרים, "כמו גב' כהן מחדרה". עם זאת הבהיר, כי לאומי יהיה מוכן להתפשר על תוספת הצמדה רק מ-1948 בתוספת ריבית שנתית של 2%, מאחר שההצמדה לא היתה נהוגה לפני קום המדינה.

כספי גם טען, שהוועדה לא התייעצה עם הבנק או עם אנשי מקצוע לפני שקבעה את שיטת השיערוך, שהיא בעיניו "חישוב של הוטנטוטים". טיעוניו גררו תגובה זועמת מפי יו"ר הוועדה, ח"כ קולט אביטל (עבודה), בעיקר מהסיבה שבראשית דבריו הוא התכחש לקיומם של "חשבונות רדומים" של נספי השואה במובן שנחשף לגבי הבנקים בשווייץ.

אביטל אמרה, כי כל גישתו של כספי לא נראית לה, והדרך שבה הוא מתייחס לוועדה ולדרך עבודתה גובלת בשערורייה. היא שאלה אותו, אם אכן הבנק לא מחזיק בחשבונות רדומים, איך מתיישבת עם זה הצעת הפשרה שלו?

עוד שאלה אביטל, מדוע הבנק הסכים מראש לבדיקה החיצונית של שליחי הוועדה, ומדוע הצהירה המנכ"ל גליה מאור, כי אם יימצאו חשבונות של נספי השואה הם יימסרו בערכם הריאלי.

כספי הבהיר, כי בשונה מהבנקים בשווייץ בזמן המלחמה, הבנקים בארץ ישראל לא היו חופשיים לנהל את החשבונות לאחר שממשלת המנדט הגדירה את בעליהם שהיו תחת הכיבוש הנאצי כ"נתיני אויב". הם נדרשו להעבירם לממונה הבריטי על נכסי האויב, ולכן האחריות עוברת למדינה שירשה את סמכויות המנדט.

אביטל אמרה, כי הוועדה לא קבעה את נוסחת השערוך בשרירות לב, אלא לאחר התייעצויות עם מומחים ועם פרופסור לכלכלה. היא שאלה את כספי אם הבנק כופר בנוסחת הוועדה ומאמין בצדקת חישוביו - כיצד קרה, כפי שמצאו הבודקים החיצוניים, שאדם אשר הפקיד בו לפני מלחמת העולם 1,000 ליש"ט, זכאי לקבל היום רק 159 ליש"ט.

אביטל דחתה את הטיעון לפיו הבנק צריך לתת טיפול שווה לנספי השואה כמו לכל לקוח אחר. היא אמרה, שגב' כהן מחדרה יכולה לבדוק בכל זמן את החשבון, לעקוב אחר הטיפול ובעיקר אחרי העמלות שגובים ממנה, ויכולה בכל רגע להעביר את החשבון לבנק אחר. זכות זו נמנעה בעת המלחמה מבעלי החשבונות, לאחר שנכלאו בגטאות ובמחנות הריכוז והמוות.

אביטל דחתה רמיזות כאילו פעלה משיקולים זרים. "כל אחד נושא באחריות שהוא בוחר ולי יש רק מצפון אחד", אמרה, וביקשה מכספי שלא יטיף לה מוסר. לעצם הפשרה שהציע, אמרה שהוועדה תצטרך לבדוק אותה, אבל דחתה הטענה כאילו לא היתה הצמדה לפני קודם המדינה.

לאומי הציג את הערר שלו לקראת פרסום דו"ח הבדיקה החיצונית בנוגע לחשבונות נספי השואה שנערכה בחמישה בנקים, שנקבע לראשית החודש הבא.