חב' דלק, סונול ופז יפרקו את השותפות בפי גלילות ויקבלו את נכסי המקרקעין

שוקלות לבצע התמחרות ביניהן או למכור לגורם שלישי את אחזקותיהן המשותפות בחברה - 50%

הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, סיכם עם פרקליט חברת פי גלילות, משה שחל, על פירוק השותפות של פז, דלק וסונול בפי גלילות. כך נודע ל"גלובס".

פי גלילות שולטת בתחום ניפוק הדלקים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. דלק, סונול ופז מחזיקות מזה עשרות שנים 50% מהבעלות בה, ואילו החברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה מחזיקה ב-50% הנותרים.

בשנים האחרונות התלוננו ראשי דור אנרגיה ואלון על השותפות של חברות הדלק הוותיקות בפי גלילות, בטענה שהיא פוגעת בתחרותיות במשק הדלק. בעקבות כך, החליט שטרום לבדוק את הנושא.

ההתכתבות בנושא בין שטרום לבין שחל צורפה בימים האחרונים לתגובת המדינה במסגרת העתירה לבג"ץ שהגישה אלון-דור אנרגיה בקשר להסכם בין המדינה לבין פי גלילות לגבי הקצאת הקרקעות לפז, דלק וסונול.

מדובר בהקצאה בעקבות החלטת המדינה לסגור את פי גלילות ולהקים על השטח המתפנה ומסביבו פרויקט נדל"ן בן מאות אלפי מ"ר, בין היתר על קרקעות שבבעלות חברת פי גלילות.

לפני שנה קבע שטרום, כי השותפות בפי גלילות מהווה הסדר כובל, משום ששלוש החברות חולשות על למעלה מ-75% משוק הדלקים לרכב. במסגרת עתירת דור-אלון, ביקשו השופטים לקבל את עמדת המדינה לגבי חוקיות הסדר פי גלילות.

לנוכח התפתחות זו, החליטו בימים האחרונים שלוש החברות להפסיק את הפעילות המשותפת מערך הניפוק שבבעלות פי גלילות, ולקבל לידם את נכסי המקרקעין של החברה בצומת גלילות, ששוויים רב מאוד.

שלוש חברות הדלק הוותיקות פנו בדרישה להתיר להן לפתח את עיסקי המקרקעין בצומת, והבטיחו שבמקביל יפרקו את השותפות על-ידי מכירה לצד שלישי של האחזקות או בדרך של התמחרות, כך שרק אחת מהן תמשיך להחזיק ב-50% מפי גלילות.

המדינה מתכוונת להודיע לבג"ץ, כי לנוכח דברים אלה נראה שהבעייתיות שהתעוררה במישור ההגבלים העיסקיים, בנוגע לפעולתה של השותפות בין חברות הדלק, צפויה להיפתר.

שטרום סבור, כי עדיף למכור את אחזקות חברות הדלק לצד שלישי, במקום לבצע התמחרות בין החברות, אך הוא יקבע את עמדתו רק אחרי שיקבל נייר עמדה מפורט מחברות הדלק בדבר הפרדת הבעלות המשותפת.