גילת רוכשת את ג'י.אי ספייסנט האמריקנית תמורת 225 מיליון דולר במניות "עכשיו לא נצטרך לקום כל בוקר כדי לצוד לקוחות חדשים"

כך אומר יואב ליבוביץ', סמנכ"ל הכספים של גילת, בעקבות העיסקה * אן.סי: "הכותרת לעסקה צריכה להיות למעשה רכישת השליטה בגילת על ידי ג'י.אי, ולא להיפך"

חברת גילת רשתות לווין הודיעה היום (ב') כי חתמה על הסכם לרכישת חברת ג'י.אי ספייסנט, מקבוצת ג'נרל אלקטריק, תמורת 225 מיליון דולר. העסקה תתבצע באמצעות החלפת מניות, ובעקבותיה תחזיק גי'.אי ב-%30 ממניותיה של גילת. בכך הופכת ג'י.אי לבעלת המניות הגדולה ביותר בגילת.

העסקה צפויה להיחתם רשמית בסוף 98'. על פי הערכות, החברה המאוחדת צפויה להציג בשנה הבאה מכירות בהיקף של 300 מיליון דולר, פי 2 מהמכירות שאמורה גילת להציג בתום השנה הנוכחית.

הקשר בין גילת לג'י.אי ספייסנט נוצר לפני 7 שנים, בעת ששתי החברות חתמו על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי, הכולל ביצוע מו"פ משותף וחוזה המעניק ל-GE בלעדיות ברכישת חלק ממוצריה של גילת.

יואב ליבוביץ', סמנכ"ל הכספים של גילת, אמר היום כי "רכישת ג'י.אי ספייסנט על ידי גילת פירושה שעכשיו לא נצטרך לקום כל בוקר כדי לצוד לקוחות חדשים". לדבריו, גילת השיגה על ידי הרכישה שליטה אנכית בכל התחומים השונים בשוק ה-VSAT. עד עתה עסקה גילת בפיתוח מוצרים, אך לא פעלה בתחום השירות. "כעת", אומר ליבוביץ', "נוכל להציע ללקוחות חבילה כוללת של מוצרים ושירותים".

לדבריו, אלמנט נוסף הוא העובדה שגילת מקבלת עתה למעשה את שם המותג GE על כל המוניטין המשתמע מכך. לפי ההסכם, יופיעו על מוצריה של החברה המאוחדת בשלוש השנים הקרובות הלוגו של גילת והלוגו של GE גם יחד.

ליבוביץ' מוסיף וגורס כי חשיבותה של העסקה נובעת גם מכך שההתבססות הנוכחית בארה"ב מפחיתה את אלמנט הסיכון הקשור בפעילותה של גילת בשווקים אחרים, כמו אסיה, אפריקה ודרום אמריקה.

"היעד הבא שלנו", אומר ליבוביץ', "הוא להכות את יוז (החברה בגדולה בעולם בתחום מערכות התקשורת הלווינית) שוק על ירך".

אולם יותר מכל מתגאים אנשי גילת בכך שלאחר חודשים ארוכים בהם היינו עדים לשורה של חברות ישראליות שנמכרו לגורמים מחו"ל (טלדטה, אלסינט, ממקו, מיראביליס), סוף סוף הגיע הרגע שבו נחתמת עסקה בה חברה ישראלית היא הרוכשת, ולא להיפך.

אבל יש גם מי שסבור אחרת. יאיר לפידות וקובי יוסף מאן.סי אומרים היום כי "הכותרת לעסקה צריכה להיות למעשה רכישת השליטה בגילת על ידי ג'י.אי, ולא להיפך. ג'י.אי קיבלה %30 מחברה מצליחה ורווחית כמו גילת, ונתנה לה בתמורה מניות בחברה פחות רווחית כמו ספייסנט".

לדברי לפידות ויוסף, העסקה משנה את פניה של גילת לבלי הכר, ולא בהכרח לחיוב. לדבריהם, גילת הופכת כעת ליצור כלאיים, העוסק גם בפיתוח וגם במתן שירותים.

העסקה, הם טוענים, נעשתה מבחינת שני הצדדים בלית ברירה. ג'י.אי החליטה לחתור לעסקה לאור מצבה של ספייסנט, שהינה פחות רווחית מגילת. על פי ההערכות צפויה ספייסנט (שהינה חברה פרטית ותוצאותיה אינן מתפרסמות ברבים) לסיים את השנה עם רווח של 13 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח של 23 מיליון דולר אותו צופים לגילת השנה.

גילת, כך גורסים אנשי אן.סי, נאלצה לבצע את העסקה עקב חשש לגורלו של ההסכם לשיתוף פעולה עם ג'י.אי, העומד לפקוע השנה. "גי.אי רצתה לשנות את אופי היחסים בין שתי החברות, והיה חשש למשבר ביחסים, דבר שעלול היה לפגוע במכירות של גילת בצפון אמריקה. בנסיבות אלו אנו מעריכים כי הנהלת גילת לא הלכה אחרי רחשי לבה, שכן גילת תמיד נמנעה ממתן שירותים והתמקדה בייצור".

ג'י.אי ספייסנט היא חברה החוכרת זמן לווין מחברת האם שלה, ג'.אי אמריקום. אמריקום היא בעלת צי הלווינים הגדול ביותר בצפון אמריקה ואחד הגדולים בעולם, המונה 11 לווינים הממוקמים בגובה רב. ג'י.אי אמריקום היא אחת מ-27 חברות שבבעלותה המלאה של חברת ג'.אי קפיטל (הכנסות של 40 מיליארד דולר ב-97').

ג'י.אי ספייסנט, שרכשה במהלך שנת 97' את חברת טרידום מ-AT&T, מתגאה כיום ביותר מ-70 אלף תחנות קרקעיות (טרמינלים), מה שהופך אותה לאחת מחברות שירותי הלווין המובילות בעולם.

על פי החוזה בין השתיים נהגה גילת עד היום לרכוש את חוזי השירות של ג'י.אי ספייסנט, הכוללים את שירות סקייסטאר, השירות המצליח ביותר של ספייסנט. בשירות זה משתמשים לקוחות מסחריים ברחבי ארה"ב, העושים בו שימוש לצרכי תקשורת פנים-ארגונית. בין אלו ניתן למנות את חברת הנפט של (4,000 תחנות), רשת בתי המרקחת רייטאייד (2,700 תחנות) ורשת המכירות של חברת פז'ו (4,200 תחנות).

גילת נוסדה בשנת 87' על ידי חמישה מהנדסים יוצאי חיל המודיעין. בשנת 90' ביצעה החברה הנפקה פרטית ראשונה, במסגרתה נרכשו %52 ממניותיה על ידי דסק"ש-פי.אי.סי וקרנות הון הסיכון אתנה, פרד אדלר ו-AAV של גדעון טולקובסקי וידין קאופמן. ההשקעה התבצעה לפי שווי חברה של 6 מיליון דולר. כיום נסחרת גילת בוול סטריט לפי שווי שוק של 500 מיליון דולר.

גילת הונפקה לראשונה בוול סטריט בשנת 93', וביצעה הנפקה שנייה באוקטובר 95'. בשתי ההנפקות גייסה החברה סכום כולל של 65 מיליון דולר.

חמשת מייסדיה של גילת הם יואל גת, המכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה, עמירם לוינברג, המשמש כנשיא, ויהושע לוינברג וגדעון קפלן, המכהנים כסגני נשיא. החבר החמישי ברשימת המייסדים של גילת הוא שלמה תירוש, המכהן כדירקטור בגילת וכמנכ"ל החברה האחות גילת תקשורת.

עד לימים האחרונים הזכיר סיפורה של גילת את זה של חברת נייס. בשני המקרים מדובר בחברות היי-טק צעירות שהוקמו ע"י יוצאי חיל המודיעין והפגינו לאורך שנים צמיחה עקבית וביצועים כספיים משביעי רצון. אלא שבעקבות האכזבה שהנחילה נייס השבוע למשקיעים, קשה כעת להוסיף ולדבר על שתיהן בנשימה אחת. גילת, לעומת זאת, לא צפויה על פי ההערכות לאכזב את משקיעיה, לפחות לא בזמן הקרוב.

"אנחנו לא בנק", אמרו מייסדי החברה לפני מספר שנים בראיון ל"גלובס", "כמעט בטוח שמתישהו נקלקל רבעון וייקח לנו מספר רבעונים לתקן את המצב". אבל בינתיים, כאמור, גילת ממשיכה להפגין צמיחה, וגם ברבעון השני של השנה היכתה שוב את תחזיות האנליסטים.

בשלוש השנים האחרונות צמחו הכנסותיה של גילת בשיעור שנתי ממוצע של %40, ואילו הרווח באותה תקופה גדל בשיעור של %30.

צמיחתה של החברה ניכרת גם בגידול המתמיד במספר בעובדים בה במהלך השנים האחרונות. בתחילת 93', עם צאתה לבורסה, עוד העסיקה גילת 70 עובדים, ואילו כיום תפח מספרם ל-400. לחברה יש נציגויות וחברות בנות בארה"ב, אירופה, סין, הודו, תאילנד ודרום אמריקה.

התחום המסורתי בו פועלת גילת הוא שוק מערכות התקשורת הלוויינית, Very Small Aperture Terminal) .VSAT). מדובר בתחנה מרכזת ושרשרת של טרמינלים המחוברים זה לזה, ואשר קולטים מידע בעזרת הלווין.

ברשת התקשורת הזו ניתן להעביר נתוני וידיאו וקול ברמת אמינות גבוה ובמהירות גדולה בהרבה ממרבית רשתות התקשורת הקווית.

קהל היעד המסורתי של גילת בתחום זה הוא תאגידים וארגונים, הבוחרים בפתרון הלווייני כשהפתרונות הרגילים של תקשורת דרך קווי הטלפון יקרים מדי, או במקרה שהם פועלים באזורים אשר בהם תשתית התקשורת אינה מפותחת.

נתח השוק של גילת בתחום ה-VSAT קפץ משיעור של %17 בשנת 94' לכ-%40 בשנת 97'. נתח השוק של גילת הוא השני בגודלו בשוק, אחרי חברת יוז אלקטרוניקס האמריקנית.

המוצר הראשון שהשיקה גילת היה VSAT חד-כיווני, בו ניתן לשדר נתונים לכיוון אחד. המשתמשים העיקריים במוצר הם חברות הפייג'ירים (זימוניות) ומפיצי מידע בורסאי.

אלא שהצמיחה המואצת של גילת נבעה מהמוצר הבא שפיתחה, VSAT דו-כיווני, המאפשר תקשורת בין הארגון לסניפיו. מוצר זה נועד עבור לקוחות כמו רשתות שיווק, חברות השכרת רכב, חברות תעופה ונסיעות, הנעזרות ברשת תקשורת מסוג זה לשליטה במלאי, במזומנים של התאגיד ולאימות אשראי.

גילת לא הסתפקה בכך, ובשנים האחרונות פעלה לאיתור שווקים חדשים שבהם תוכל לנצל את הטכנולוגיה הקיימת למטרות נוספות. בראש ובראשונה מדובר בתחום הטלפון הכפרי והאינטרנט, אולם גם בתחומים נוספים כמו שוק הזימוניות (פייג'ינג).

השוק החדש החשוב ביותר אליו פנתה גילת הוא תחום הטלפון הכפרי. גילת שמה לה למטרה לחדור לפלח השוק של המדינות המתפתחות ולספק רשתות טלפונים מבוססות VSAT לאזורים מרוחקים, בהם לא קיימת תשתית חשמל וטלפון. על פי ההערכות, שוק זה צפוי להיות המנוע שמאחורי צמיחתה העתידית של גילת בשנים הקרובות.

במסגרת אסטרטגיה זו הקימה גילת חברה בת הולנדית - Global Village Telecom. חברה זו מרכזת את הטיפול בפלח השוק של הטלפונים הכפריים בתחום ה-VSAT. החברה ההולנדית פוצלה מגילת בחודש אפריל השנה.

במסגרת כוונתה לחדור לשוק הפייג'רים רכשה גילת בסוף 96' את חברת Sky Data האמריקנית תמורת 20 מיליון דולר בעסקה של החלפת מניות (שהקנתה לחברה האמריקנית %8 ממניותיה של גילת). סקיי דטה ממוקמת בפלורידה ומעסיקה כ-70 עובדים. סקיי דטה היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום של הפצת נתונים בעזרת לווינים, תוך התמקדות בתחום הפייג'ינג, בו מהווה החברה שחקן מרכזי.

בעקבות העסקה יחול, מטבע הדברים, דילול באחזקותיהם של בעלי המניות הוותיקים בגילת. דסק"ש ופי.אי.סי יחזיקו כעת כ-%10 ממניות החברה, קבוצת המייסדים תחזיק כ-%12.8 מהמניות, ואילו כלל תעשיות אלקטרוניקה תחזיק ב-%5.4. בעלת מניות נוספת היא חברת סקיי דטה האמריקנית, שתחזיק כעת ב-%5.7 ממניות גילת