רובינשטיין: לא התקיימו בבן-לולו הכישורים המיוחדים המאפשרים מינויו ליו"ר חברת הגז הטבעי

"סמכות הממשלה צריכה להישמר למקרים נדירים בהם הדירקטוריון אינו יכול למנות את היו"ר, מסיבה כלשהי. וזה לא המקרה"

"לא התקיימו בשלמה בן-לולו, המועמד לכהונת יו"ר דירקטוריון נתיבי הגז הטבעי, הכישורים המיוחדים המאפשרים את מינויו". כך קובע היועץ המשפטי לממשלה היוצא, אליקים רובינשטיין, בחוות דעת בנושא.

שר האוצר, בנימין נתניהו, ביקש להביא לאישור הממשלה, את מינויו של בן-לולו, לשעבר ראש עיריית בית שאן, וחבר מרכז הליכוד, ליו"ר הדירקטוריון. זאת למרות שווועדת רביבי פסלה פעמיים את מינויו של בן-לולו.

רובינשטיין ציין בחוות דעתו, כי לא ניתן לפרש את הסעיף המאפשר חריגים בחוק החברות הממשלתיות, כמעניק אפשרות למנות מי שאינו בעל כישורים מיוחדים, בדרך של החלטת ממשלה. לדבריו, השימוש בכך צריך להיעשות במשורה, במקרים חריגים בלבד; כאשר קיימים טעמים כבדי משקל להפיכת שיקול דעתה המקצועי של הוועדה; וכאשר לממשלה יש יכולת טובה יותר מאשר לוועדה לבחון קיומם של כישורים מיוחדים לכהונה באותה חברה.

לדבריו, לא הוצגו לו טעמים המצדיקים הפיכת החלטתה של ועדה מקצועית מנוסה, בראשות שופט בדימוס.

רובינשטיין קובע, כי "יו"ר דירקטוריון חברה ממשלתית מתמנה מבין חברי הדירקטוריון. לכן, הליך הבחירה אמור להתבצע על-ידי הדירקטוריון, באישור השרים, במסגרת ההליך הרגיל הקבוע בחוק - ולא על ידי הממשלה. סמכות הממשלה צריכה להישמר למקרים נדירים בהם הדירקטוריון אינו יכול למנות את היו"ר, מסיבה כלשהי. וזה לא המקרה".