דיון אזרחי: על חריגה מגדר המחלוקת

ועוד בדיון אזרחי: על נזק לא הפיך, וגם על ראובן שתובע את שמעון לתשלום חוב בגין עבודות חיטוי

חריגה מגדר המחלוקת

המערערים הגישו תביעה לסעד הצהרתי הקובע כי משכנתא שנרשמה לטובת בנק מזרחי המאוחד על זכויותיהם לדירת מגוריהם, בטלה. בתביעתם העלו המערערים טענות שונות (שנדחו). בית המשפט המחוזי דחה את ניסיונם להעלות טענה בדבר היותם "ערבים יחידים", בשל כך שהטענה לא נכללה בכתבי הטענות. הערעור נדחה ע"י שופטי בית המשפט העליון (השופטים אור, נאור וחיות). "האיסור 'להרחיב חזית' עיקרו בכך שבעל דין אינו רשאי לחרוג מגדר המחלוקת, כפי שהוצבה בכתבי הטענות", נכתב בפסק הדין, "אלא אם כן נענה בית המשפט לבקשתו לתקן את כתבי טענותיו, או אם הצד שכנגד נתן לכך את הסכמתו, במפורש או מכללא". (ע"א 6799/02)

נזק לא הפיך

בית המשפט המחוזי בת"א (השופט יהודה זפט) דחה את תביעתה של המערערת להצהיר על זכויותיה במחצית דירה, מכוח חזקת השיתוף. על פסק דינו הוגש ערעור לבית המשפט העליון, ובצירוף לו מבקשת המערערת סעד זמני בערעור, סעד שימנע לעת הזו מהבנק לממש שעבוד שרובץ על הדירה.

לטענתה, אם תחויב לפנות את הדירה בטרם שמיעת ערעורה ייגרם לה נזק בלתי הפיך.

השופט סלים ג'ובראן נעתר לבקשה. גם אם סיכויי הערעור מאוזנים, הנזק שעלול להיגרם למערערת בפינוי הדירה עולה על הנזק שייגרם לבנק כתוצאה מעיכוב הפינוי. (ע"א 8871/03)

הוכחת הנזק

ראובן תובע את שמעון לתשלום חוב בגין עבודות חיטוי שביצע הראשון בשתילים שגידל השני. שמעון לא מכחיש את החוב הכספי, אך טוען שראובן התרשל בפעלת החיטוי ועקב כך התפתחו טפילים בשתיליו. בית משפט השלום מקבל את טענת שמעון, אך קובע כי נזקיו לא הוכחו ולפיכך פוסק לטובתו פיצוי על פי אומדנה. בית המשפט המחוזי מקבל את ערעורו של ראובן, ופוסק שבידי ראובן היה להוכיח את נזקיו בדרך של המצאת חשבוניות מתאימות, ומשלא נעשה כן, לא היה מקום לפסוק פיצוי על פי אומדנה. השופטת דליה דורנר דחתה בקשת רשות ערעור שהגיש ראובן. (רע"א 8826/03)