בית המשפט: אחזקת כספים וצ'קים של אנשי המעגל השני בתחום הלבנת הון - אינה מידתית

"אין כל צורך באמצעי דרסטי של המשך אחזקת הכספים והצ'קים על ידי המשטרה על מנת להשיג את המטרות של הבטחת החילוט ושימוש כראיה בבית המשפט"

אחזקת כספים וצ'קים של אנשי פיננסים מהמעגל השני על ידי המשטרה לצורך שימוש כראיה בחקירה בתחום הלבנת הון - אינה מידתית. כך קובעת שופטת בית משפט השלום בירושלים, ד"ר מיכל אגמון-גונן.

לדברי אגמון, יש לקבוע שכאשר מדברים על המעגל השני של מלביני הון - אנשי פיננסים, צריך לזכור שמדובר באנשים מנהלים עסק לגיטימי בעיקרו.

במקרה זה לא מדובר ברכוש שנתפס שהוא אינו חוקי, כמו סמים, ולכן יש לבחון דרכים חלופיות שלא ימנעו מהמבקשים את המשך עיסוקם הלגיטימי.

אגמון קובעת, כי "אין כל צורך באמצעי דרסטי של המשך אחזקת הכספים והצ'קים על ידי המשטרה על מנת להשיג את המטרות של הבטחת החילוט ושימוש כראיה בבית המשפט".

"קיימים אמצעים, שפגיעתם במבקשים פחותה לאין שיעור, שישיגו אותה מטרה בדיוק. אחזקת כספי וצ'קים על ידי המשטרה לצורך שימוש כראיה היא אינה מידתית".

ההחלטה ניתנה בבקשתם של אליעזר שוובר וישראל שור להורות למשטרה להחזיר צ'קים ומזומנים, שנתפסו במסגרת חקירת המשטרה בחשד להלבנת הון.

המבקשים הם אנשי פיננסים, שאינם קשורים בקשר ישיר לביצוע העבירות שמהם הופק הכסף. בבקשה זו התבררה השאלה מהי סמכותה של המשטרה להחזיק צ'קים ומזומנים, כאשר קיים חשד לעבירות שעניינן הלבנת הון על ידי מעגל שני - אנשי פיננסים.

במקרה האמור קובעת השופטת כי יש ראיות שבמקרים מסוימים התבקשו שוובר ושור במפורש לבצע פעולות כדי להימנע מדיווח. ניתן היה לומר, כי הם "עצמו את עיניהם" אל מול האפשרות שמדובר ברכוש אסור. המבקשים, לדבריה, חשודים בביצוע חלק מהפעולות המהוות עבירה.

עםזאת, הורתה אגמון למשטרה להשיב את המזומנים ואת הצ'קים (לאחר שיצולמו) לידי המשיבים. זאת, בכפוף להפקדת ערבות בנקאית בסך של 1.5 מיליון שקל. אגמון דחתה את בקשת המשטרה לעכב את ביצוע ההחלטה.

(בש"א 9416/03).