גמול נכנסת לעסקי התוכן: תרכוש %18 מתיא תקשורת

חברת קרנות הפנסיה תשקיע כ-17 מיליון שקל במניות תיא תקשורת, בהמשך להשקעות ריאליות שביצעה לאחרונה במניות שופרסל, אנליסט וגזית-גלוב

חברת קרנות הפנסיה גמול, עומדת לסכם עם עמי גניגר, בעל השליטה בקבוצת תיא, על רכישת %10 ממניות חברת תיא תקשורת, ועל קבלת אופציה להגדיל תוך חצי שנה את הכמות הנרכשת ל-%18. מחיר המניות בעסקה צפוי לעמוד על 4.2 שקלים - גבוה ב-%10 ממחירן של מניות תיא תקשורת היום (ב') בסוף יום המסחר (במהלך היום עלו המניות ב-%4.4).

המניות יירכשו מידי תיא השקעות שבשליטת גניגר, המחזיקה כיום %75 ממניות תיא תקשורת. גמול תשלם 9.5 מיליון שקל תמורת %10 ממניות תיא שתרכוש מיידית, ועוד 7.6 מיליון שקל אם תממש את האופציה לרכוש %8 נוספים. בסך הכול, תעמוד השקעתה של גמול בתיא תקשורת על 17.1 מיליון שקל.

בדצמבר 98' רכשה תיא השקעות מידי הציבור, במסגרת הצעת רכש מוגבלת: %4 ממניות תיא תקשורת במחיר של 4 שקלים למניה. אותה הצעת רכש מאפשרת עתה לגניגר למכור מניות לגמול, ללא חשש מדילול יתר (תיא השקעות תרד לאחזקה של %65 ממניות תיא תקשורת, ובמידה שהאופציה תמומש - תחזיק %57). בעלת מניות נוספת בתיא תקשורת היא קרן אתגר שמנהל יוסי צ'חנובר, המחזיקה %5.6 מהמניות.

תיא תקשורת עוסקת בהחזקה, ניהול ותפעול של עסקי תקשורת, הכוללים את אולפני הרצליה והאולפנים המאוחדים, את חברת שידורי פרסומת מאוחדים (שפ"מ) ואת חברת נגה תקשורת, ספקית תוכן לערוצי הכבלים. בשתי האחרונות מחזיקה תיא תקשורת %50 מהמניות.

בשנת 98' עמדו הכנסות החברה על 96.1 מיליון שקל, והתחלקו בעיקר בין הפקת תוכניות טלוויזיה ומכירתן (51 מיליון שקל), מכירת פרסומות ברדיו ומתן שירותי אולפן ושידורי טלוויזיה (21 מיליון שקל כ"א). הרווח הנקי של החברה עמד על 7.5 מיליון שקל, רובו מפעילות ההפקה של האולפנים שבבעלות החברה.

הגדלת מחזור המכירות של תיא תקשורת אשתקד בכ-%5 ביחס ל-97' מיוחסת לפעילותה של שפ"מ, אשר על פי פסיקה של בית המשפט העליון, מסוף אוגוסט 98', זכתה במיכרז לשיווק הפרסום ברדיו עבור רשות השידור, לתקופה נוספת של עד 5 שנים. תנאי המכרז, ציינה תיא תקשורת, צפויים לפגוע ברווחיות החברה.

זרוע הפעילות העיקרית של תיא תקשורת היא אחזקתה (%50) בחברת נגה תקשורת, המספקת מכלול תוכניות לערוצים 6 (ערוץ הילדים) ו-8 (ערוץ המדע) של הכבלים. ההתקשרות עם הכבלים היא לתקופה של שלוש שנים החל מספטמבר 96', תמורת תשלום בהיקף שנתי של 15 מיליון דולר, והכנסות נוספות מקרנות לעידוד הפקות מקור בסכום של 3 מיליון דולר.

תוקף ההסדר הכובל בין חברות הכבלים וחברת התוכן איי.סי.פי, שמכוחו מספקת נגה התקשרות את התכנים לערוצי הכבלים, עומד לפוג. כיום מתנהל מו"מ בין הזכיינים, משרד התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים לגבי הסדרת נושא התוכן בטלוויזיה. במידה שההסכם לא יוארך, תוכל תיא תקשורת לפעול באופן עצמאי בשוק התוכן; יחד עם זאת, אי חידוש ההסכם ישפיע באופן מהותי על פעילותה.

במידה שבסיום ההתקשרות, ספטמבר 99', יוחלט שלא להאריך אותה, התחייבו זכייני הכבלים לרכוש מתיא תקשורת את מלאי הזכויות והרשיונות, כפי שתהיה עלותם בספרי החברה ביום המכירה.

עסקת תיא תקשורת היא שלב נוסף ביישום האסטרטגיה העסקית של חברת ההשקעות גמול, שהבעלות בה מתחלקת בין קופות הגמל של בנק הפועלים, מבטחים, קרן גמלאות מרכזית, קרנות הפנסיה של פועלי בניין וקרן מקפת.

במהלך השנתיים האחרונות פועלת גמול להגדלת התשואה להון עבור בעלי המניות - אם באמצעות השבחת תיק ההשקעות שלה, ואם באמצעות חלוקת דיבידנדים אגרסיבית.

בין היתר, הגבירה גמול את מעורבותה בשוק ההון בכלל, ובהשקעות בחברות הנסחרות בו בפרט. במסגרת זו נרכשו עד כה חבילות אסטרטגיות, שהפכו את גמול לבעלת עניין בשופרסל (אחזקה ששווייה מעל 160 מיליון שקל), בחברת הברוקרים אנליסט ובחברת הנדל"ן המניב גזית גלוב. גמול גם השתלטה על חברת הברוקרים סהר (כיום גמול סהר), במטרה להרחיב את שירותי הייעוץ והניהול שהיא נותנת ללקוחותיה.

תיק ההשקעות של גמול מורכב היום מעשרות חברות ציבוריות ופרטיות. בשנת 98' הניבו לחברה השקעותיה רווח נקי של כ-80 מיליון שקל (פטור ממס). לצד ההשקעות האגרסיביות, מימשה לאחרונה החברה את אחזקותיה במלונות רדיסון מוריה, ובכוונתה למכור את אחזקתה בחברת הנדל"ן אמות.

בחברה, שהחל משנת 2002 תשלם מס על רווחיה, מבקשים להגדיל את התשואה על ההון בשנים הבאות, לאחר שבעשר השנים האחרונות הניבה תשואה של %7 בממוצע. לצורך זה, חילקה גמול בשנתיים האחרונות דיבידנדים בסך של כ-1.5 מיליארד שקל. עם תום החלוקה, יעמוד ההון העצמי של גמול על 1.3 מיליארד שקל