ברוניצקי ללא הפסקה: ליהמן יוביל גיוס של 150 מ' ד' לאורמת בארה"ב

הנפקת האג"ח תתבצע בינואר-פברואר * אורמת תשעבד זכויותיה בתחנות כוח כנגד האג"ח

מי יעצור את אורמת ? מניות החברה טסו בשנה האחרונה וסיפקו למחזיקים בהן תשואה של 120%, בעקבות שיפור דרמטי בהכנסות וברווח וביצוע רכישת ענק בקליפורניה, שהיקפה 214 מיליון דולר. כעת, לאחר שהשלימה בחודש שעבר הנפקת אג"ח בת"א, באמצעותה גייסה 300 מיליון שקל, נערכת אורמת לביצוע גיוס גדול בהרבה, 150 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח בארה"ב.

ל"גלובס" נודע שבנק ההשקעות ליהמן ברדרס צפוי להוביל את ההנפקה שתבצע אורמת בסוף ינואר או בתחילת פברואר. את האג"ח תנפיק ככל הנראה החברה הבת אורמת נבאדה וטרם נקבע אם הגיוס יתבצע בהנפקה פרטית לגופים מוסדיים או בהנפקה לציבור, באופן בו יירשמו האג"ח למסחר בבורסה האמריקאית.

הנפקת האג"ח של אורמת מהווה חלק מהתוכניות לגיוס מימון לרכישת זכויות בתחנות כוח ושדות גיאותרמיים וכן החלפת מימון קיים. האג"ח המונפקות תובטחנה בשיעבוד זכויותיה של החברה בתחנות כוח ספציפיות ללא זכות חזרה לאורמת או לנכסים אחרים שבבעלותה.

אורמת נסחרת כיום בבורסה של ת"א לפי שווי של 383 מיליון דולר (פי 3 מההון העצמי החשבונאי) לאחר שמאז תחילת ינואר 2003 רשמו מניותיה תשואה של 120%. כאמור, בסוף דצמבר השלימה החברה בהצלחה הנפקת אג"ח לציבור, בהיקף של 300 מיליון שקל. ההנפקה זכתה לחיתום יתר של פי 9.

גיוסי ההון של אורמת בת"א נועדו לממן חלק מעסקת הענק, בה רכשה החברה בשלהי נובמבר זכויות בשלוש תחנות כוח גיאותרמיות, אשר ממוקמות באזורים שונים בקליפורניה, תמורת 214 מיליון דולר. הרכישה מכפילה את הכנסות אורמת בתחום מכירת החשמל של תחנות בבעלותה להיקף שנתי של כ-150 מיליון דולר ומגדילות את חלקה של ארה"ב בפעילות זו לכ-80% (לעומת 58% קודם לכן). את רוב הרכישה מימנה אורמת באמצעות הלוואה בנקאית במעל 70% מהיקף העסקה.

הרכישה, נטען על ידי מחלקת המחקר של חברת הבורקרים אי.בי.אי, תקטין באופן משמעותי את חשיפתה של אורמת למדינות "עולם שלישי" בהן תמיד נחשבה פעילותה למסוכנת יותר. הגידול המשמעותי בפעילות החברה, הוסיפה אי.בי.אי, ידרוש גם גידול בהיקפי הוצאות התפעול אך הרווחיות התפעולית צפויה לצמוח בזכות היקף ההוצאות הקבועות של החברה ומתוך הנחה שהגידול איננו מצריך משאבים דומים לאלו הנדרשים בפרויקטים הראשונים.

בהתאם, מעריכה אי.בי.אי כי שנת 2004 תראה גידול משמעותי ברווחיותה, הצפויה לעמוד על למעלה מ-28 מיליון דולר. אשר למאזן החברה, לאחר ביצוע העסקה עומד החוב הפיננסי של אורמת על כ-365 מיליון דולר (כולל 90 מיליון דולר באג"ח להמרה הנסחרות במסלול מנייתי).

באופן טבעי, טוענים באי.בי.אי כי בעקבות הגברת המינוף צפויה הרעה ביחסים הפיננסים של אורמת ועם זאת, החברה לא צפויה להגיע לרמות מינוף חריגות לאופי פעילותה. התזרים היציב יחסית, אופי ההלוואות והמעבר לפעילות בצפון אמריקה מקטינים במידה משמעותית, להערכת אי.בי.אי, את רמת הסיכון.

אורמת נשלטת על ידי בני הזוג יהודה ויהודית ברוניצקי, שמחזיקים כ-41% ממניותיה. כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי מחזיקה 18.5% ואילו כלל ביטוח בכ-1.5%. קרנות הנאמנות וקופות הגמל של בנק לאומי מחזיקות 5.6% מהמניות.

אורמת עוסקת בפיתוח, הקמה והפעלה של תחנות כוח ומכירת חשמל המיוצר באמצעות תחנות כוח אלה, שהפעלתן מבוססת כיום בעיקר על מקורות גיאותרמיים.

החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2003 עם מחזור הכנסות של 365 מיליון שקל, עלייה של 34% לעומת התקופה המקבילה, שנבעה בעיקר מגידול בהפעלת תחנות כוח גיאותרמיות בארה"ב ומאספקת ציוד לתחנות כוח לשאר העולם.

מכירות מגזר החשמל היוו 69% מהכנסות החברה. בשורה התחתונה רשמה אורמת רווח נקי של 45 מיליון שקל לעומת הפסד של 3.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה, מעבר לרווח המשקף את המהלך העסקי שהושלם אשתקד, מעבר לבעלות בתחנות כוח מניבות הכנסות ממכירת חשמל ומכירת פעילות שהופסקה בקזחסטאן (ואשר גרמה לאורמת הפסד של 24 מיליון שקל ב-2002).

גיוס ההון המתוכנן של אורמת בארה"ב איננו התנסות ראשונה של החברה עם שוק ההון האמריקאי. החברה המוחזקת אופטי קנדה (35%), שעוסקת בהשבחת נפט גולמי כבד, גייסה בדצמבר 2002 כ-90 מיליון דולר באמצעות הנפקות פרטיות בקנדה ובארה"ב.

אופטי קנדה קמה במטרה להביא לידי שימוש מסחרי בקנדה בתהליך השבחה אשר פותח על ידי אורמת להמרת נפט גולמי כבד, שהינו נפט בעל צמיגות גבוהה, לנפט סינטטי בצמיגות נמוכה. פיתוח זה מאפשר ניצול כלכלי טוב יותר של הנפט הגולמי הכבד, שעתודות לא מנוצלות ממנו נמצאות בכמויות גדולות בעולם. המוצר המושבח מסופק לבתי זיקוק, להשלמת תהליך העיבוד והפיכת המוצר לתזקיקים.

בספטמבר 2003 חתמה אופטי קנדה על הסכמים לגיוס נוסף בסך של כ-111 מיליון דולר בהנפקה פרטית, שקיומה מותנה עדיין בתנאים מוקדמים אשר טרם התקיימו. אופטי שוקלת גיוס מימון נוסף בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר, חלקו כגיוס הון וחלקו במימון בנקאי. טרם סוכמו תנאי והיקף הגיוס.