בלובנד בסכנה: יוניליוור שוקלת לצאת מהפעילות במרגרינה ובמיונז

מנכ"ל יוניליוור ישראל: "הפעילות הפסדית". הסיבה: פיקוח המחירים של משרד התמ"ת

יוניליוור ישראל - החברה הממוזגת הכוללת את תמ"י (תלמה) וליוור לשעבר - שוקלת לצאת מתחומי המרגרינה והמיונז, בהם היא שולטת בשוק הישראלי. כך נודע ל"גלובס". הסיבה לכך נעוצה במגמת השחיקה ברווחיות, ההופכת את הפעילות להפסדית, כתוצאה מפיקוח המחירים של משרד התמ"ת.

בתחום המרגרינה מייצרת תלמה של יוניליוור את מרגרינה "בלובנד", ולצידה היא משווקת את המותג הבינלאומי של יונילוור, "מזולה". היקף המכירות בשוק המרגרינה, בו שולטת תלמה, מוערך בכ-50 מיליון שקל.

מיונז תלמה, מקבוצת יוניליוור, שולט בתחומו בשוק הישראלי מאז שנות ה-40. בנוסף למיונז תלמה, המחזיק כ-80% מהשוק, משווקת יוניליוור בארץ גם את מותג המיונז הבינלאומי "הלמנס", שאינו מצליח לנגוס בחלקה של תלמה והוא מחזיק רק 10% מהשוק. גם היקף שוק זה עומד על כ-50 מיליון שקל.

רון גוטמן, מנכ"ל יוניליוור ישראל, אישר ל"גלובס" את הידיעה: "הבעיה עם המיונז הקלאסי, שהוא אבן פינה במטבח בישראלי, כמו גם המרגרינה - שניהם בפיקוח מחירים. אנחנו מפסידים עליהם כסף. איננו יכולים להביא לתחומים האלה את החדשנות שיוניליוור מפתחת בעולם או לשפר את המוצרים לרמה שיוניליוור העולמית דורשת, בגלל רמת הרווחיות הנמוכה. מרגרינה נמכרת היום במחיר של 1.7 שקל. אנחנו שוקלים לצאת משני התחומים האלה. יש פה צרכן שמפסיד בגלל פיקוח מחירים אנכרוניסטי. ליוניליוור יש הרבה חידושים שמשפרים את המוצר בתחום הבריאותי, אבל אני לא אשקיע גרוש אחד".

הבעיה שעמה מתמודדת יוניליוור אינה רק כספית, אלא תדמיתית. "יוניליוור לא מוכנה שיימכרו תחת שמה בישראל מוצרים נחותים יחסית למוצרים המקבילים בעולם. ביוניליוור מתחילים להיות מאוד אגריסיביים בנושא הזה", אמר גוטמן.

לדבריו, בכוונתו להפעיל לחץ להסרת הפיקוח על המחירים, או שהחברה תצא מהתחום. "אנחנו נביא את הנושא לממשלה: 'או שתתנו לנו להכניס חדשנות ולשפר את המרגרינה והמיונז, בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים, ובתמורה להעלות את המחירים - או שנשקול לצאת מהתחומים אלה. אנחנו בונים את התיק ונפנה למשרד התמ"ת", אמר.

"אני לא צריך להיות האיש שתומך בעניי ישראל", אומר גוטמן, "אני תומך הרבה בעניים. אני לא רוצה להיות מוכרח לעשות את זה, אלא אם כן אני עושה את זה מרצוני".

בין הפיתוחים בהם מדובר, הורדת רמת החומצות הרוויות המצויות במרגרינה. הפחתתן כוללת יתרונות בריאותיים וגם אמורה לשפר את המרקם והאיכות של המוצר. לצורך כך נדרשות השקעות בהיקף של מיליוני שקלים בקווי הייצור הקיימים במפעל בחיפה, השקעות שיוניליוור העולמית לא תאשר ביצוען בתנאים הקיימים.

גם אם תצא יוניליוור מתחום מוצרי המיונז הבסיסיים, היא מתעתדת להיכנס לתחום הרטבים על בסיס מיונז, מוצרים בעלי ערך מוסף שיתומחרו בהתאם.

על הכניסה לתחום הרטבים אומר גוטמן: "אגיע לשם כשאזהה שהמוצר מתאים לטעם הישראלי". *