דוד וגיל דנקנר ישקיעו 30 מיליון דולר בבנית "קסטרא" בדרום חיפה

הפרוייקט בן 12,000 המ"ר ישלב מסחר, מוזיאון ואמנות * דנקנר: השכרנו %50 מהשטחים

דוד דנקנר (אחיו של שמואל) ובנו גיל ישקיעו 30 מיליון דולר בהקמת המרכז המסחרי קסטרא, בכניסה הדרומית לחיפה. הפרוייקט, בן 12,000 מ"ר, ששמו המסחרי יהיה חוצות היוצר, ישלב לראשונה בישראל 100 חנויות בגדלים שונים עם מרכיבי מוזיאון, תרבות ואמנות. הפרוייקט עשוי להתחרות בקניון חיפה הסמוך, הנמצא בשליטת דנקנר ושמשון פריצקר.

הפרוייקט (על שם המושג הקדום קסטרא, שילוב של חיי מסחר ואמנות) יבנה על מיתחם בן 25 דונם שדנקנר קנה מעיריית חיפה במיכרז, לפני כשנה וחצי, בכ-4 מיליון דולר. היזמים ישקיעו סך הכל 10 מיליון דולר, ובנק הפועלים יתן ליווי פיננסי ליתרה.

100 החנויות יוצעו להשכרה ב-25 עד 75 דולר למ"ר לחודש, או %6-%10 מהמחזור, לפי התמחות החנות והשטח. גיל דנקנר אמר לגלובס, שהושכרו כבר כ-%50 מהשטחים, כולל רשתות וחנויות עוגן, אך לא פירט. במקום יהיו בין היתר סופרמרקט, חנויות אופנה, הנעלה, תכשיטים ואמנות. בחוצות היוצר יהיו גם סדנאות ליצור קרמיקה ותכשיטים, סינמטק, מוזיאון (שלוחה של אגף הנוער במוזיאון ישראל) וציור קיר בן 500 מ"ר על אריחי קרמיקה.

חוצות היוצר יבנה במרחק 500 מטר מקניון חיפה, הנמצא בשליטת דנקנר השקעות (%63) ושמשון פריצקר (%20). פריצקר אמר לגלובס: "זה יהיה גוף מסחרי מתחרה. הוא נבנה כחוק, ואין מה לעשות". מקור מקורב לדנקנר אמר, כי אם לא דנקנר, היה זוכה מישהו אחר במיכרז ובונה מרכז דומה, וכי קסטרא יהיה לא רק מתחרה, אלא גם מרכז משלים. נציגי דנקנר וקניון חיפה אמרו לגלובס, כי מתנהל מו"מ על הקמת חברת ניהול משותפת.

פרופ' אריק בראואר הוא המנהל האמנותי של קסטרא. חברת אמריקה-ישראל, באמצעות שמשון הראל, היא היועץ הכלכלי. דנקנר הוציא מכרז לבחירת קבלן ראשי, וניגשו 18 חברות. המרכז יחנך בינואר 2000