ביהמ"ש חייב את פז להתקין "פיאזומטר" לבדיקת דליפות

פז הגישה את העתירה לאחר שהמשרד לאיכות הסביבה סירב להעניק לה אישורים עבור רישיון עסק בתחנת דלק בפתח תקווה, אם לא תתקין פיאזומטר לבדיקת דליפות

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב (לעניינים מנהלים), עוזי פוגלמן, חייב את חברת פז להתקין מתקן "פיאזומטר" לבדיקת דליפות מהמכלים, כדרישת המשרד לאיכות הסביבה. פוגלמן דחה העתירה של פז נגד המשרד לאיכות הסביבה,

בתחנות הדלק של פז מותקן מכשיר אי.ג'י.טי, המדווח על מצב המכלים. לדעת המשרד, מאחר והמכשיר מצוי בשליטה מלאה של פז, נוצר מצב של ניגוד עניינים בדיווח. לטענתו, נדרשת מערכת חלופית ובלתי תלויה שתאפשר לו לערוך ביקורת על הנתונים שהוא מקבל מחברת הדלק.

פז הגישה את העתירה לאחר שהמשרד לאיכות הסביבה סירב להעניק לה אישורים עבור רישיון עסק בתחנת דלק בפתח תקווה, אם לא תתקין פיאזומטר לבדיקת דליפות.

הדרישה נבעה מהעובדה, שמכלי התחנה הם בעלי דופן יחידה, ולא בעלי דופן כפולה כמקובל, ולכן קיים סיכון גבוה יותר לדליפת דלקים לקרקע ולמי התהום.

פז טענה בבית המשפט,שהמשרד לאיכות הסביבה פעל בחוסר סבירות בכך שכפה עליה דווקא את הפיאזומטר, ולא אפשר לה להתקין מכשיר חלופי. עוד טענה פז, שהטלת חובת התקנת פיאזומטרים בתחנות הדלק נגוע בחוסר סבירות קיצוני, בשל העלויות הנוספות שעליה לשאת. לטענתה, הפיאזומטר אינו מכשיר יעיל לגילוי דליפות.

המשרד לאיכות הסביבה, באמצעות עו"ד אורן שוורץ, טען שהתקנות מחייבות להתקין שני פיאזומטרים בתחנות שבהן המכל הוא בעל דופן אחת, וכי הדבר אינו נתון לשיקול דעתו של הממונה מטעם המשרד.

בפסק הדין קבע פוגלמן, שהתקנה אינה ניתנת לפרשנות. לדבריו, בהתחשב בעלות הנמוכה של התקנת פיאזומטרים אל מול האינטרס הציבורי החשוב, לא נראה כי הדרישה היא בלתי סבירה או בלתי מידתית.

(עת"מ 03/1536).