בית המשפט המחוזי: המינהל יוכל לחתום על חוזים ללא הסוכנות - ישירות עם יישובים

דחה תביעת הסוכנות, שביקשה למנוע החתימה אם לא תחתם משכנתא לטובתה על זכויות החכירה

בהחלטה תקדימית דחה היום (ה') ביהמ"ש המחוזי בירושלים בקשה למתן צו מניעה זמני אשר ימנע מהמינהל להתקשר בחוזה חכירה דו-צדדי עם מושב בית נחמיה וקיבוץ מגל, מבלי שתרשם משכנתא לטובתה. הסוכנות ביקשה את הצו עד למתן פס"ד בתביעה שהגישה בנושא.

השופט משה רביד קבע, בתביעה שהגישה הסוכנות נגד המינהל ושני היישובים, כי העניקה להם סכומי כסף רבים כמענקים וחלק קטן כהלוואות. מה שניתן כמענק אינו בר השבה והסוכנות אינה יכולה לטעון להשבה, קבע.

על החלטת רביד הגישה הסוכנות רשות ערעור לבית המשפט העליון. השופטת אסתר חיות, דחתה את הבקשה לאחר שקבעה, כי החתימה על ההסכמים אינה יוצרת מצב בלתי הפיך, והחותמים היו מודעים להליכים המשפטיים בעניין. בתביעה במחוזי נטען, כי היישובים המינהל והסוכנות היו חתומים בחוזה משולש. לאחרונה, החליט המינהל לחתום על חוזה ישירות עם היישובים ללא הסוכנות.

הסוכנות טענה בפנייה למחוזי, כי אין להוציא אותה מהחוזה שכן השקיעה ביישובים מיליוני שקלים אשר לא הוחזרו לה. הסוכנות ביקשה צו מניעה זמני אשר ימנע התקשרות דו-צדדית, ללא רישום משכנתא לטובתה על זכויות החכירה.

המינהל והיישובים התנגדו. בדיון אמרה הסוכנות, באמצעות עו"ד יהודה רווה, כי השקיעה בבית נחמיה כ-92 מיליון שקל מתוכם הוחזרו לה רק כ-16 מיליון שקל. לטענתה, במגל השקיעה כ-85 מיליון שקל מתוכם הוחזרו כ-59 מיליון שקלים בלבד.

רביד קבע, כי החוזה שנחתם בין הצדדים הוא חוזה אחיד וכי לסוכנות תפקיד של מיישב המפקח על הקמתם של יישובים והתפתחותם.

רביד אמר, כי הסוכנות העניקה ליישובים סכומי כסף רבים כמענקים ורק חלק קטן מההלוואה. לדבריו, כי ניתן לרשום משכנתא רק אם יוכח שהיישובים לא פרעו את ההלוואות שקיבלו מהסוכנות.

את המשיבים ייצג עו"ד ראובני.

(ה.פ 03/2317).