דיסקברי נגד נשיונל ג'יאוגרפיק - הגמר

מתחרים על הזכות להיכנס לחבילת הערוצים בכבלים * שניהם קשורים לכבלים: מייצג דיסקברי בארץ מחזיק %5 מתבל * הד ארצי, בבעלות מעריב, מייצגת את נשיונל ג'יאוגרפיק בארץ, ומחזיקה %13 במת"ב

המאבק בין נשיונל ג'יאוגרפיק ודיסקברי על הזכות להיכנס לחבילת הערוצים בכבלים מגיע השבוע לשלב הגמר. ראשי שני הערוצים הגיעו לארץ לישיבות מכריעות עם ראשי חברות הכבלים, והם עורכים פרזנטציות מושקעות בפני התעשייה. דיסקברי הציג היום (ג') את יכולתו בפלנטריום במוזיאון ארץ ישראל, ואילו נשיונל ג'יאוגרפיק עושה זאת מחר (ד') בחמאם ביפו.

כפי שפורסם ב"גלובס", הבחירה בערוץ חדש הוטלה על חברות הכבלים, מאחר שמספר ערוצים עומדים לרדת ממצבת הערוצים שלהם ב-1 ביולי - N.B.C אירופה, סטאר פלוס וסטאר ספורט, שירד כבר לפני מספר חודשים.

עם התקרב המועד בו ייכנסו לארץ מפעילי שידורי לוויין, שיתחרו ישירות בכבלים, חייבות חברות הכבלים להראות למנויים כי הן עובדות עבור המנויים, ומביאות להם ערוצים איכותיים במיוחד.

רשת דיסקברי האמריקנית פועלת בארה"ב, וכוללת את ערוץ דיסקברי (74 מיליון מנויים), ערוץ חינוכי, ערוץ בשם כוכב החיות, וערוצים נוספים המשדרים תוכניות בנושאי מדע, נסיעות, עיצוב ותרבות. הרשת הבינלאומית כוללת 83 ערוצי שידור ב-11 רשתות, המועברים באמצעות 18 לוויינים ברחבי העולם, ומשודרים ב-20 שפות.

התוכניות של ערוץ דיסקברי כבר שודרו בארץ באמצעות הסכם עם תבל משנת 90', כאשר זו הפיקה את ערוץ 8. לאחר העברת הפקת ערוץ 8 לנגה תקשורת, שידר ערוץ 8 משבצת שידור של דיסקברי, בת כ-4 שעות מדי יום. ההסכם של דיסקברי עם ערוץ 8 מסתיים בחודש הקרוב.

נשיונל ג'יאוגרפיק צ'אנל נמצא בבעלות רשת סקאיי (%50 של רופרט מרדוק ושל N.B.C) ו-%50 של חברת נשיונל ג'יאוגרפיק, שמפיקה את מגזין הטבע הידוע, שמוחדר לאחרונה לארץ בתרגום לעברית. הערוץ חדש באוויר, והושק בספטמבר 97'. הערוץ אינו משודר בארה"ב, משדר באירופה מזה כשנה, ולפני 6 חודשים חדר לאוסטרליה.

אי אפשר לזלזל במאבק בין שני הערוצים על הכניסה לארץ. חדירת הכבלים לארץ היא מן הגבוהות בעולם יחסית לגודל האוכלוסיה, ועומדת על כ-900 אלף מנויים. ערוצים זרים מקבלים סכום מסויים עבור כל מנוי. ישראל, כפי שאמר אחד מהם, היא מקור הכנסה נאה ביותר.

זאת ועוד: לשני הערוצים יש קשרים עמוקים בתעשיית הכבלים המקומית. נציג ערוץ דיסקברי בארץ הוא עבר זוסמן, בעלי חברת CST, אשר מעורבת בפעילות תעשיות הכבלים משנת 82' עבור C.N.N, טרנר אינטרנשיונל, יורו ספורט וחברות נוספות. זוסמן גם מחזיק באופן פרטי %5 ממניות חברת הכבלים תבל-גוונים.

נשיונל ג'יאוגרפיק הוא, כאמור, חלק מחברת נשיונל ג'יאוגרפיק. הד ארצי, בבעלות הכשרת הישוב של משפחת נמרודי, עובדת עם נשיונל ג'יאוגרפיק מזה כ-10 שנים בייצוג קלטות הוידיאו והספרים. לאחרונה, קיבלה הד-ארצי/מעריב את הזכיון להפקת גירסה עברית של המגזין החודשי. נמרודי, באמצעות "מעריב", הוא מבעלי חברת הכבלים מת"ב (%13.35). נציג הנשיונל ג'יאוגרפיק, ג'ון פרוזנסקי, יושב במשרדי הד ארצי.

יש לציין כי באירופה מוחדר נשיונל ג'יאוגרפיק צ'אנל במקום NBC, שירד מהאוויר גם שם. בזמנו טענו חברות הכבלים כי יש להן חוזה עם NBC עד שנת 2000, וכי הן רואות בהפסקת השידור של NBC בבחינת הפסקת חוזה. משמעות הדבר יכולה להיות כי NBC תציע לחברות הכבלים את הנשיונל ג'יאוגרפיק צ'אנל בדיל מיוחד, שיפצה אותם על 'הפרת החוזה'.

פרוזנסקי אמר היום (ג') ל"גלובס" כי הנשיונל יציע לכבלים "מחיר אטרקטיבי". בכל מקרה, אמר, כשאין בעיה של תדר בכבלים, איני מבין מדוע לא יוצעו שני הערוצים למנויים. באוסטרליה, הוא טוען, מאז ספטמבר משודרים שני הערוצים - ונתח הצפייה בהם רק גדל.

לדבריו, נשיונל ג'יאוגרפיק יציע בשלב ההתחלה 2 שעות בפריים, מתורגמות או מדובבות לעברית