המדינה מציעה לקנות את וילה שוקן ב-4.5 מיליון ד'

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, הציע לבעלי בית שוקן, היזם הלל ליבוביץ, שהמדינה תרכוש את המבנה ב-4.5 מיליון דולר. נודע כי עמדת היזם היא שמדובר בהצעה נמוכה. סוכם כי ליבוביץ יכין חוו"ד נגדית של שמאי מטעמו, שצפויה להיות יקרה במילוני דולרים. הצדדים אמורים לנהל בחודשים הקרובים מו"מ לרכישת המתחם על ידי המדינה.

המדינה מעוניינת לרכוש את בניין בית שוקן על מנת להעבירו לשימוש גנזך המדינה. מתכננת מחוז ירושלים, בינת שוורץ, לאור ההתנגדויות הרבות לתוכנית המגורים שיזמה חברת איגדה בע"מ, פנתה לפני מספר חודשים למשרד רוה"מ בבקשה לסייע באיתור ייעוד לאומי למבנה וילה שוקן. הייעוד שנקבע כאמור הוא גזנך המדינה, ועל מנת להוציא את התוכנית לפועל על המדינה לרכוש את המתחם מהיזם.

וילה שוקן, שתכנן האדריכל הבינלאומי אריק מנדלסון בשנת 1934 עבור זלמן שוקן, הוא מבנה שהוגדר כמבנה לשימור. בשנים האחרונות שימש המבנה את האקדמיה למוזיקה. המבנה נמכר לפני מספר שנים לחברת איגדה בע"מ, תמורת 5 מיליון דולר, שבקשה לקדם במקום תוכנית למגורים.

גורמים בכירים בתכנון בירושלים מחו על עצם היוזמה ואמרו: "המדינה לא צריכה מלכתחילה לרכוש את המבנה. עם כל הכבוד, מדובר במבנה לשימור אפשר להוסיף עליו קומות למגורים תוך שימור החזיתות. זה פשוט בזבוז כספים וזה מזכיר את התנהלות הכושלת של המדינה גם בבית פרומין. במקרה זה, המדינה שנרדמה בשמירה תאלץ לשלם עשרות מיליוני שקלים כדי למנוע את תוכנית הבנייה של בית פרומין, בנין שהיא מכרה בעצמה".