ח"כ שמחון תובע משר התחבורה להעביר את הפעלת מסוף המטענים החקלאיים בנתב"ג לידי המדינה

זאת - אם לא ייבחר במכרז זכיין אחר במקום אגרקסקו, המפעילה הנוכחית

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון (עבודה) תובע משר התחבורה אביגדור ליברמן להעביר את הפעלת מסוף המטענים החקלאיים בנתב"ג לידי המדינה בתנאים הקיימים, אם לא ייבחר במכרז זכיין אחר במקום אגרקסקו, המפעילה הנוכחית. זאת לאחר תום תקופת הזיכיון שהוארכה עד סוף 2004. שמחון תמה בלשון המעטה מכך שתוקף הזיכיון של חברת ממ"ן הוארך ללא מכרז עד 2014.

שמחון אמר זאת בדיון שקיים בשבוע שעבר בעקבות פניות של יצואנים אשר חוששים שייפגעו משינוי מבנה התעריפים במסוף המטענים בעקבות פתיחת השוק לתחרות וכניסת המפעיל השלישי. הוא ביקש מליברמן לזרז את כניסתו אבל קודם לכן לקיים שימוע ליצואנים החוששים מפגיעה אם יחול שינוי במבנה התעריפים, ולהבטיח שהם לא ייפגעו מהתחרות.

אבי ירושלמי ממשרד התחבורה אמר שהארכת הזיכיון של ממ"ן להפעלת המסוף היתה התנאי של החברה להסכמתה לכניסת המפעיל השלישי, גם אם טרם נכנס בפועל, ולהפחתת הכנסותיה ב-15% במקביל להשוואת תעריפי הייבוא והייצוא. לדבריו הכנסות ממ"ן מהיצואנים מסתכמות ב-15 מיליון דולר. המנכ"ל אליאס דלאל טען להד"ם.

עו"ד שמואל גרוסמן מאיגוד לשכות המסחר טען כי המפעיל השלישי היה אמור להיכנס ב-2002 אבל עתה ברור שהוא לא יתחיל לפעול לפני 2005 כך שממ"ן קבלה "הסכם שערורייתי שלא יסולא בפז". האיגוד מנהל מאבק להקמת מסופי מטען עורפיים מחוץ לשדה התעופה לקראת פתיחת הענף לתחרות, ואף עתר בעניין זה לבג"צ במטרה לאלץ את משרדי האוצר והתחבורה להסכים לכך.

בוועדה התברר כי האוצר תומך באיגוד אולם רשות שדות התעופה (רש"ת) מתנגדת. מנכ"ל רש"ת גבי אופיר טען כי שיקוליו נגד המסופים העורפיים הם "ביטחוניים, תפעוליים ובטיחותיים". הוא אמר: "לא נסכים להכניס לשדה התעופה עשרות משאיות שיסכנו את הביטחון", והוסיף כי בתחום השדה יש די קרקעות פנויות עליהן ניתן להקים את המסופים.

נציגת האוצר יוליה מרוז הגיבה שמחירי הקרקעות בתחום השדה יקרים בהרבה מאלה שמחוצה לו, כך שהקמת המסופים לפי תכנית איגוד לשכות המסחר תקטין בהרבה את עלויות המפעילים. את הבעיות שהעלה אופיר אמורה לפתור ועדה בין-משרדית בראשות עמי סגל, סמנכ"ל המכס. סגל אמר כי הוא מחויב ליישם את פתיחת התחרות וכי רוב חברי הוועדה תומכים בהקמת המסופים העורפיים.

אופיר מסר לוועדה כי דרך נתב"ג עוברים מדי שנה כ-300 אלף טון מטענים, מתוכם 85 אלף טון תוצרת חקלאית שמתחלקים בין מסופי אגרקסקו (50 אלף) וממ"ן (35 אלף טון).