חברת החשמל מזהירה: ייתכן מחסור בחשמל בשעות שיא הביקוש כבר במהלך שנת 2004

לטענתה, הרזרבות החשמליות הן 3% בלבד מהתפוקה, לעומת 20%-15% במדינות מתקדמות במערב

בחברת החשמל מזהירים, כי עוד ב-2004 עלול להיווצר מצב של מחסור בחשמל בשיא הביקוש בחורף ובקיץ. ועדת הביקורת של דירקטוריון חברת החשמל קיימה דיון בנושא בישיבתה האחרונה. בישיבה הזהיר מנהל אגף תכנון, פיתוח וטכנולוגיה בחברה, ד"ר דוד אלמקייס, כי כל עוד לא תוסדר עתודה חשמלית במערכת הייצור, קיים סיכון ממשי לכושר העמידות והיציבות של מערכות הייצור, ההולכה וההשנאה.

אלמקייס ציין, כי השנה הרזרבות החשמליות של משק החשמל הן 3% בלבד, לעומת 20%-15% במדינות מתקדמות במערב.

ראשי חברת החשמל אמרו בדיון, כי על החברה להאיץ את תוכניות הפיתוח ולזרז הקמת מתקנים לייצור אנרגיה.

מנכ"ל החברה, יעקב רזון, אמר כי כניסת הגז הטבעי בתקופה הקרובה אינה פוטרת את החברה מהצורך להמשיך ולפתח מתקני ייצור מפחם. לדבריו, יחידות הייצור בגז יהיו דו-דלקיות, כך שניתן יהיה להפעילן גם במזוט או בסולר במקרה של מחסור בגז טבעי.

לדברי אלמקייס, יש להגדיל את הרזרבה כי הביקוש צפוי להמשיך ולגדול. הוא ציין, כי המחסור בכושר הייצור, והפיגור הצפוי בכניסת הגז הטבעי, עשויים לפגוע ביכולת לספק חשמל ואמינות סבירה.

לדבריו, במצב הנוכחי, על חברת החשמל לעשות הכל על מנת לשמור על זמינות גבוהה במיוחד של כל יחידות הייצור שלה ולנצל את כל תחנות הכוח הפועלות במפעלי תעשייה.

כמו כן, לדבריו, יש לאמץ תמריצים על מנת להסיט את השימוש בחשמל משעות שיא הביקוש לשעות השפל, במשותף עם הצרכנים ועם הרשות לשירותים ציבוריים חשמל.