בזק בינלאומי היא ספק האינטרנט של עד 89% ממקבלי השירות דרך YES

YES ובזק: אין הפליה לטובה של בזק בינלאומי למרות היותה חברת-אחות של YES, שבשליטת בזק

89%-84% ממנויי האינטרנט המהיר שהצטרפו לשירות זה דרך חברת הלוויין yes, הנמצאת בשליטת בזק , מקבלים את שירותי האינטרנט מבזק בינלאומי, חברת-בת של בזק. כך נודע ל"גלובס".

YES משווקת מבצעים של מכירת חבילות ערוצים למנויים יחד עם חיבור לאינטרנט מהיר על בסיס טכנולוגיית ה-ADSL על גבי רשת התקשורת של בזק, וזאת במחירים אטרקטיביים.

מנתונים שונים עולה, כי YES צירפה לשירות ה-ADSL 60 אלף מנויים, מתוכם 55-50 אלף מחוברים לבזק בינלאומי כספק האינטרנט שלהם.

ספקי האינטרנט האחרים טוענים, כי חברת הלוויין נוקטת באפלייה כנגדם, ומכוונת לקוחות כך שיבחרו בבזק בינלאומי.

נתח השוק של בזק בינלאומי בקרב מנויי האינטרנט שהתחברו דרך YES הוא חריג לעומת נתח השוק הכללי שלה בשוק האינטרנט המהיר, המגיע ל-34%-32%. מרבית מנויי האינטרנט המהיר של בזק בינלאומי מחוברים על גבי תשתית ה-ADSL, כך שנתח השוק של החברה בשוק זה גבוה מנתח השוק הכללי שלה באינטרנט המהיר.

על פי נתוני סקר TGI מדצמבר 2003, לבזק בינלאומי נתח שוק של 36% ב-ADSL, בעוד שבכבלים נתח השוק שלה עומד על 12% בלבד.

מספר ספקיות אינטרנט פנו בעבר לממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, וביקשו ממנו להתערב בעניין שיתוף הפעולה בין בזק בינלאומי ל-YES בתחום האינטרנט המהיר. אולם, על-פי דיווחים שונים, שטרום הבהיר, כי אינו רואה בעייתיות בשיתוף הפעולה כיוון שמדובר בשתי חברות-בנות של בזק, ולכן ההפרדה המבנית לא חלה עליהן.

מן העבר השני, גם בחיבורי המנויים לאינטרנט המהיר על גבי רשת הכבלים ניתן להבחין בהעדפה ברורה של ספק האינטרנט קווי זהב, בבעלות אליעזר פישמן, מבעלי חברת הכבלים ערוצי זהב. על פי TGI, 22% ממנויי האינטרנט בכבלים מחוברים באמצעות קווי זהב, בעוד שנתח השוק של החברה ב-ADSL מגיע רק ל-10%.

מנתונים אלו ניתן להסיק, כי בתחום האינטרנט המהיר, למרות האיסור על אפליה, נוצרות קבוצות תקשורת: חברות-הבנות של בזק מצד אחד, וחברות הכבלים המעדיפות ISP של קווי זהב מצד שני.

בזק בינלאומי אומרת, כי הדומיננטיות שלה בין מנויי האינטרנט המהיר שהתחברו דרך YES, נובעת מכך שהיא היתה הראשונה ששיתפה פעולה עם חברת הלוויין במבצעים למנויים.

YES מסרה, כי גם לספקיות האינטרנט האחרות ניתנה הזדמנות שווה לספק חיבורי אינטרנט מהיר באמצעות שיווק משותף עימה. עוד נמסר, כי בחודשים האחרונים הצטרפו מנויים רבים של אינטרנט זהב דרך המבצע של YES.

בזק מסרה, כי החברה כלל אינה מעורבת בשיווק חבילת YES-WOW, ואין כל אפליה בתמחור הניתן למי מספקי השירות.