התאחדות התעשיינים: לאחרונה נחתמה עסקה עם הממשלה לעידוד הצמיחה בתעשייה

במסגרת עסקת החבילה יתוקן החוק לעידוד השקעות הון ותבוטלנה החלטות הפוגעות ברווחיות הסקטור העיסקי

עסקת חבילה נחתמה לאחרונה בין הממשלה לבין התאחדות התעשיינים לעידוד הצמיחה בתעשייה. כך מסר היום (ג') עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים.

במסגרת עסקת החבילה יתוקן החוק לעידוד השקעות הון. התיקונים יכללו הארכת תוקף החוק לעידוד השקעות הון ב-3 שנים עד לסוף דצמבר 2006, התניית הזכאות למענקים או להטבות מס, בכך שלפחות 25% מהמוצרים המיוצרים בתוכנית יופנו ליצוא וקביעת מסלול סיוע מיוחד להשקעות באזורי עדיפות לאומית א'. הסיוע יהיה לתקופה של 10 שנים.

תיקון נוסף יהא קביעת מסלול מיוחד להשקעות אסטרטגיות של חברות רב לאומיות בישראל. מדובר בהשקעות הון של יותר מ-2.5 מיליארד שקל; מחזור מכירות שנתי של חברת האם (הרב לאומית) של יותר מ-25 מיליארד שקל. הסיוע להשקעות אסטרטגיות יהיה לתקופה של 10 שנים.

תיקון נוסף - המסלול החלופי יבוצע באופן בלעדי ע"י אגף מס הכנסה באוצר, כך שלא יידרשו יותר לאישור תוכניות ע"י מנהלת מרכז ההשקעות, אלא בחריגים ובעדכונים ושינויים.

טירה מציין, כי אם בעתיד ידרש לעשות שינויים בחוק לעידוד השקעות-הון, יעשה הדבר לאחר היוועצות מוקדמת עם התאחדות התעשיינים. עוד הוא מציין, כי התאחדות התעשיינים תומכת במתן סיוע למפעלים שאינם עומדים בסף הייצוא (25%) אך יעמדו בקריטריונים של קליטת עובדים, (מסלול תעסוקה).

כמו כן, במסגרת העיסקה, יינתן עידוד למחקר ופיתוח וליצוא - יוגדל תקציב המחקר והפיתוח ב-280 מליון שקל ב-2004 ותוגש הצעת החלטה לממשלה לביטול החלטתה מספטמבר 2003 בדבר הגבלת הסיוע המירבי לחברה מתקציב המדען; הממשלה תקציב 50 מליון שקל בשנת 2004 לצורך עידוד היצוא.

בנוסף, תתוקן הרפורמה לתעריפי הנמלים וזו תתבצע על פני 10 שנים, בהן תינתן העדפה ליצוא. לפני קביעת התעריפים יערך שימוע לנציגי התעשייה ותובא בחשבון עמדתם בקביעת התעריפים.

ולבסוף, תבוטלנה ההחלטות הפוגעות ברווחיות הסקטור העסקי, דוגמת החלטות הממשלה על העלאת שיעור התמלוגים בגין כרייה ובגין חציבת אבן, ותבוטל החלטת הממשלה על העלאת מחיר המים לתעשייה ב-7.5%.