האוצר מתכנן: קיצוץ רוחבי בתקציב למימון התוספת לביטחון ולרשויות

משרד הביטחון יקבל 900 מיליון שקל מיידית, ו-700 מיליון ש' נוספים בקיץ - בכפוף למצב הבטחוני

הגדלת תקציב הביטחון בשנת 2004 ב-1.6 מיליארד שקל, תמומן מקיצוץ בהיקף דומה בתקציבי כל המשרדים האזרחיים, לרבות משרד החינוך ומשרד הבריאות. כך מתכנן משרד האוצר.

בישיבת הממשלה ביום א' הקרוב יודיע כנראה שר האוצר, בנימין נתניהו, כי גם פתרון המשבר ברשויות המקומיות, בין השאר ע"י החזרת חלק או כל מענקי האיזון בסך של 950 מיליון שקל שבוטלו, ימומן מקיצוץ דומה בתקציבי המשרדים. הישיבה תוקדש ברובה לנושאים כלכליים.

בכירים במשרד האוצר אמרו אתמול (ה') ל"גלובס", כי מקורות המימון לתקציב הביטחון ולרשויות המקומיות יבואו מקיצוץ מקביל בתקציבי כל המשרדים האזרחיים. הבכירים אמרו: "לא נפרוץ את מסגרת תקציב 2004 ולא נגדיל את הוצאות הממשלה".

אתמול אמר נתניהו בוועדת הכספים, כי בתוך שבועיים-שלושה יציג את התוכנית הכוללת לפתרון הסוגיות בתקציב הביטחון וברשויות המקומיות.

בפגישה לילית מסכמת אמש בין רה"מ, אריאל שרון, לבין שר הביטחון, שאול מופז, ונתניהו נקבע, כי משרד הביטחון יקבל מיידית 900 מיליון שקל נוספים ובקיץ עוד 700 מיליון שקל, אם יהיו התפתחויות בטחוניות חריגות ובהתאם למצב המשק וליכולות בתקציב.

כמו כן סוכם, כי עד 2007 יוקצו למשרד הביטחון למעלה ממיליארד שקל נוספים: 550 מיליון שקל בשנת 2005, 400 מיליון שקל בשנת 2006 ו-50 מיליון שקל בשנת 2007. המשמעות היא שתקציב הביטחון שנקבע השנה על 43 מיליארד שקל, יגיע ב-2007 ל-45.7 מיליארד שקל.

האוצר לא פירסם אתמול כל הודעה רשמית על הסיכום שהושג, ומי שהדליף את הנתונים מהפגישה הלילית הסודית העדיף שלא לחשוף את כל הסיכומים שהושגו אתמול, ובמיוחד את שש ההבנות הסודיות שקיבל נתניהו משרון וממופז, שערכן מוערך במיליארדי שקלים:

*בפעם הראשונה נסכים מופז מסכים להפריט את התעשייה האווירית, ולבצע הנפקה של 30%-20% ממניותיה עד סוף השנה הנוכחית.

*יצירת מנגנון של "קנס-פרס". אם משרד הביטחון לא יבצע את חלקו בסיכום, הוא ייקנס ב-300 מיליון שקל החל מתקציב 2005. אם הפרטת תע"א תבוצע, משרד הביטחון יקבל תוספת תקציב בגובה של 15% מתמורות ההנפקה.

*צה"ל יפנה את כל המחנות ואת כל הבסיסים בראשל"צ מערב, וכל הנדל"ן בהיקף של 3,000 דונם יוחזרו למינהל מקרקעי ישראל ללא תמורה לצורך הקמת שכונות מגורים אזרחיות.

*צה"ל יפנה מחנות ובסיסים במרכז הארץ בין הרצליה לתל-אביב, שיורדו לנגב, וכל הנדל"ן שיפונה יוחזר למינהל מקרקעי ישראל ללא תמורה.

*העלאת גיל הפרישה והשלמת המעבר לפנסיה צוברת של כל אנשי צבא הקבע וזרועות הביטחון.

*הגדלת תקציב הביטחון, מעבר ל-900 מיליון שקל שניתנו במזומן, החל מהקיץ השנה ועד ל-2007, היא על תנאי, בכפוף להתפתחויות בטחוניות חריגות, ליכולות בתקציב ולמילוי כל ההתחייבויות שלקח עליו מופז. ישנה הבנה, כי לצורך כך משרד הביטחון יכין מעין "תשקיף" על הצרכים הביטחוניים של ישראל.