צה"ל התנקש בחייו של פעיל הג'יהאד האיסלאמי בעזה, עזיז א-שאמי

בתקיפת מסוקי חיל האויר נגד מכוניתו של שאמי נהרג גם נער פלשתיני בן 14 שנסע במכונית

צה"ל התנקש אתמול בחייו של פעיל הג'יהאד האיסלאמי, עזיז א-שאמי. בתקיפת מסוקי חיל האויר נגד מכוניתו של שאמי נהרג גם נער פלשתיני בן 14 שנסע במכונית. עשרה פלשתינאים אחרים נפצעו.

מקורות פלשתיניים דיווחו כי מסוקי של חיל האויר שיגרו טילים מהם נפגעה המכונית. המקורות אמרו כי במכונית ישבו פעילים של הג'יהאד האיסלאמי, ובהם גם הילד, טארק א-סופי, שנהרג מהפיצוץ.

יעד ההתנקשות, עזיז מחמוד א-שאמי, בן 33, נפצע קשה מפגיעת הטיל. הוא פונה לבית החולים שיפא בעזה, שם קטעו הרופאים את אחת מרגליו. לאחר שעות אחדות הידרדר מצבו והוא מת מפצעיו.

שאמי היה פעיל מרכזי בג'יהאד האיסלאמי בעזה, וקרוב משפחתו של אחד מראשי הארגון, עבדאללה א-שאמי. עזיז פעיל בארגון שנים ארוכות. בחודש ינואר 1995, הוא היה מעורב בהוצאת פיגוע ההתאבדות הכפול בצומת בית ליד, בו נהרגו 22 חיילים וחיילות, ואזרח ישראלי.

לאחר הפיגוע נעצר שאמי בידי הרשות הפלשתינית והיה עצור עד לתחילת אירועי אל-אקצה. בסוף שנת 2000 הוא שוחרר, ושב לפעילות בג'יהאד. הוא פעל לצידו של עבדאלה א-שאמי, אולם מיעט להשתתף בפעילות "קרבית". במקום זאת ייצר אמצעי לחימה וסיפק אותם לפעילי הארגון ברצועה.

באוקטובר 2003 היה מעורב שאמי באופן ישיר בפיגוע החדירה להתנחלות נצרים, בה נהרגו שתי חיילות וחייל, ושניים נוספים נפצעו. גורמים ביטחוניים מסרו כי שאמי היה שותף לתיכנון פיגוע חדירה נוסף לנצרים, שהיה אמור לצאת לפועל בימים הקרובים, ולפיכך הוחלט לחסלו.

מדיניות ההתנקשויות של ישראל בפעילי טרור ברצועת עזה נמשכת במלוא עוזה במהלך החודשים האחרונים, אולם למרות הכרזות של קצינים בכירים ואף של שר הביטחון, שאול מופז, יעדי ההתנקשויות הם פעילי שטח ופעילים צבאיים, המוגדרים "פצצה מתקתקת", ולא ראשי הארגונים, כפי שהיה במשך תקופה מסויימת בחודש אוגוסט 2003.

ניסיון ההתנקשות האחרון של ישראל היה ב-30 בדצמבר, בשכונת שייח רדואן בעזה, כשצה"ל ניסה להתנקש בחיי פעיל חמאס בכיר, ניג'אר ג'ראח. שבעה בני אדם נפצעו בהתקפה, בהם שני פעילי חמאס. בסיכול ממוקד קודם, ב-25 בדצמבר 2003, נהרג מקלד חמיד, ראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה.

כאמור, תקופת השיא של ההתנקשויות היתה באוגוסט 2003, לאחר כישלון ההודנה והוצאת שני פיגועים בצומת אריאל ובירושלים, שהיו מבחינת החמאס "מוצלחים מדי". בימים שלאחר מכן התנקשה ישראל בחייהם של 7 פעילי חמאס ברצועת עזה - הבכיר שבהם היה איסמעאיל אבו שנב - ולראשונה ניסתה להתנקש גם במנהיג חמאס, השייח אחמד יאסין. בישראל העריכו כי מתקפת ההתנקשויות הפחיתה במידה רבה את גל הפיגועים של חמאס, ותרמה להפחתה היחסית בפיגועים.

ארגון הג'יהאד האיסלאמי מנסה בחודשים האחרונים לשכלל את פעילותו ברצועת עזה. בין השאר, דווח שלשום כי הארגון מנסה להקים בעזה זרוע ימית, שפעיליה יפשטו מן הים לפיגועי ירי ומטענים נגד יעדים ישראלים על חוף הים ברצועת עזה.