בעקבות הגילויים ב"גלובס" על מהילות הדלקים: הושווה המס בין הנפטא לבנזין

הוטל בלו של 2.2 שקל לליטר נפטא * הנפטא לתעשייה לא תתייקר: פטור ממס למשתמשים חוקיים

שבעה חודשים לאחר ש"גלובס" חשף, כי נוכלים במשק הדלק מוהלים בנזין בנפטא, החליט אגף המכס והמע"מ במשרד האוצר להשוות בין מחירי הנפטא והבנזין, כדי להפסיק תופעה זו.

על-פי צו שהוציא מנהל המכס והמע"מ, איתן רוב, החל מסוף השבוע האחרון הוטל בלו (מס) בגובה 2.2 שקלים לליטר על הנפטא, בדומה למס המוטל על הבנזין לכלי רכב.

הנפטא הוא חומר גלם בתעשייה, והוא מוצר הדלק הדומה ביותר לבנזין מבחינת תכונותיו. למרות זאת, מהילת בנזין בנפטא גורמת נזקים למנועי כלי הרכב, משום שהנפטא דל באוקטן.

משרד האוצר החליט, עם זאת, כי מחיר הנפטא לא יועלה עבור התעשייה. וזאת, כדי לא לייקר את התשומות לתעשייה. הוחלט, כי המשתמשים בנפטא לצרכים חוקיים יקבלו פטור ממס.

הטלת הבלו על הנפטא לא יעשיר באופן ישיר את קופת המדינה, שכן ממילא המדינה לא גבתה מיסים עבור צריכת נפטא בתחנות הדלק הפיראטיות. מאחר שהמס על הנפטא בתעשייה לא יעלה, המדינה לא תרוויח ממגזר זה.

עם זאת, למדינה יהיו כתוצאה מכך הכנסות עקיפות גדולות יותר, שכן רכישת הבנזין על-ידי תחנות הדלק ומכירתו יהיו תואמים לכמות הבנזין הנמצאת בתוך מכלי הדלק בתחנות, והמדינה תוכל לגבות יותר מיסים בגין בנזין חוקי.

יצוין, כי ראשי כל חברות הדלק פנו בחודשים האחרונים מספר פעמים למשרד האוצר, כדי שיעלה את המס על הנפטא, ויפסיק את תופעת המהילות, דבר שגרם נזק כלכלי לחברות הדלק החוקיות.