האוזר לבג"ץ: משרד התקשורת אינו מתכוון לאשר למת"ב לעבור לשידורים דיגיטליים

יו"ר המועצה לשידורי כבלים: יש להסדיר את שוק אספקת המידע לפני מתן האישור

משרד התקשורת איננו עומד לאשר למת"ב ולמערכות תקשורת בכבלים (חיפה, חדרה) לעבור לשידורים דיגיטליים. המשרד טוען, כי המעבר לשידורים כאלה ידרוש התייחסות חדשה להסדר I.C.P.

הדברים נאמרו בתגובת יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, צבי האוזר, לעתירה שהגישו שתי החברות נגד שרת התקשורת, לימור לבנת, והמועצה לשידורי כבלים. החברות דרשו לאפשר להן מעבר לשידורים דיגיטליים.

האוזר טוען, כי החברות מבקשות, לכאורה, היתר לשידורי תשלום עבור צפייה (PPV), המבוססים על טכנולוגיית שידור דיגיטלית, אך בקשת ההיתר פותחת פתח נרחב לשינויים באופן מתן השירותים. למעשה, הוא טוען, האפשרות למתן שירותי PPV בהתבסס על טכנולוגיה דו כיוונית, משנה לחלוטין את הסדרים ואת האפשרויות, את היקף השידורים למנויים, את סוג השידורים ואת המחירים.

לשם המחשה, אומר האוזר, השבחת הטכנולוגיה לצורך מתן שירותי PPV מכפילה את גידול המערכת עד פי 10. למעשה, המעבר לטכנולוגיה דיגיטלית הופך את מערכות ההולכה הרב ערוציות (טלוויזיה בכבלים ושידורי לוויין) לעורק חיים מרכזי החולש על אספקת מידע, לרבות בידור, בנקאות, לימוד, רכישות, שירותי אינטרנט מהירים בעלי קיבולת הולכת וגדלה ועוד, טוען האוזר.

לפיכך, נטען, לפני ההסבה של מערכות השידור בישראל לטכנולוגיה דיגיטלית, החליטו משרד התקשורת והמועצה להסדיר את השוק באופן יסודי. זאת, תוך ניהול משא ומתן עם חברות הכבלים בנדון.

המשרד אומר, כי ערוצי זהב פנתה בבקשה דומה לאשר לה שידרוג לטכנולוגיה ספרתית. הטלוויזיה למנויים עוברת עתה הליך של פתיחה לתחרות, ובכוונת לבנת לתת בקרוב רשיונות לשידורי טלוויזיה באמצעות לוויין, שיתחרו בשידורי הכבלים. המשרד מתכוון לא לתת עדיפות לחברות הכבלים עם הפתיחה לתחרות והמעבר לשידורים דיגיטליים, אמר האוזר.

לעניין החלטת המועצה במאי 98', להמליץ בפני לבנת להיענות לבקשת העותרות לספק שירותי PPV, טוען האוזר, כי מדובר בהמלצה עקרונית בלבד. לדבריו, הרישיון לא יינתן לפני בחינה והערכה קפדנית בנוגע למכלול ההשלכות שיש לכך על הסדרת שידורי הטלוויזיה. (בג"ץ 6593/97)