פורשת סדרתית: בומברדייה נוטשת את פרויקט הרכבת הקלה בת"א

במשרד התחבורה כועסים על החברה הקנדית, שפרשה גם מפרויקט הרכבת הקלה בירושלים

חברת בומברדייה, יצרנית הרכבות הקנדית, הודיעה על פרישה מפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב "מטעמים מסחריים". כך נודע ל"גלובס". בכירים בענף התחבורה אמרו, כי "בומברדייה מצאה את הפרויקט בתל-אביב לא כדאי מבחינה כלכלית ולכן החליטה על פרישה מהמכרז".

לפני מספר ימים הודיעה בומברדייה לשותפיה לקונסורציום, חברת האוטובוסים דן, נכסים ובניין, חברת BOUYGUES ו-RAPP מצרפת, כי קיבלה החלטה אסטרטגית מסחרית, שלא להשתתף בפרויקט הקו האדום ברכבת הקלה בתל-אביב.

קבוצת אדנים, שבומברדייה היתה חלק ממנה בהתמודדות במכרז, שוקלת כעת להצטרף לקבוצה קיימת או לפרוש לגמרי מהמכרז.

פרויקט הקו האדום בתל-אביב נמצא בשלב של לאחר פרסום המכרז (ה-rfp), בו מתמודדות הקבוצות בעיקר על ההצעה הכספית ואיכות ההצעה הטכנית. ארבע קבוצות עברו את שלב המיון המוקדם (ה-PQ) וכעת יתמודדו רק שלוש מהן.

קבוצת אחת היא מטרו טרנספורטיישן סולושן, כוללת את סימנס מגרמניה, AECON מקנדה, HTM מהולנד, אפריקה-ישראל ואגד. השנייה היא קבוצת אשטרום, הכוללת את אלסטום וקונקס מצרפת, אשטרום ושיכון ובינוי. השלישית היא קבוצת ספידן, הכוללת את אנסאלדו מאיטליה, דייאו אינטרנשיונל מקוריאה, שפיר הנדסה, אביב, גרנית הכרמל ובייטמן הנדסה.

מדובר במכרז המתפרסם בשיטת ה-BOT והיקפו יותר מ-1.3 מיליארד דולר. מדובר בקו באורך של 22 ק"מ, מהם כ-10 ק"מ במנהרה.

בומברדייה פרשה בינואר 2002 גם מההתמודדות במכרז להקמת הקו הראשון בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. קבוצת אדנים (שכללה את בומברדייה, שיכון ובינוי, נכסים ובניין, פיבי אחזקות ואתגל) הודיעה אז על פרישתה, גם כן בנימוק כלכלי.

במשרד התחבורה הגיבו בכעס על הפרישה ואמרו, כי קבוצת בומברדייה אינה ראויה להשתתף במכרזים בישראל. זאת לנוכח העובדה, שלא גילתה רצינות בשני מכרזים חשובים.

גורם אחר טען, כי בומברדייה עשתה בסך הכל שיקול כלכלי. בירושלים נאמדה עלות הכנת המכרז ב-4 מיליון דולר. עלות הכנת המכרז בת"א נאמדת ב-10 מיליון דולר. לדברי אותו גורם, מדובר בהוצאות שאינן סבירות.

מחברת בומברדייה לא התקבלה תגובה. יו"ר נת"ע, יוסי קוצ'יק, אמר, כי אין לו מידע בנושא.

גורם בענף אמר, כי המכרז הזה עוד יידע תהפוכות רבות עקב העלות, שהיא גבוהה גם במונחים בינלאומיים. "ספק אם עלות הפרויקט מול מספר המשתמשים בו מצדיק את ההשקעה של 1.5 מיליארד דולר", אמר.