התנגדות עזה בוועדת הכנסת להמלצה להקטין את תקציב הקשר עם הציבור

ההצבעה על המלצות ועדת גרונאו נדחתה "בתקווה שהוועדה תיקח לתשומת ליבה את ההערות"

חברי ועדת הכנסת סירבו היום (ד') לאשר במיקשה אחת את המלצות הוועדה הציבורית בראשות פרופ' ראובן גרונאו, לקיצוצים ושינויים בתשלומים הנלווים לשכרם במסגרת התקציב ליצירת קשר עם הציבור.

רוב חברי הוועדה ביקשו מהוועדה הציבורית לתקן את ההמלצות בכיוון הנוח להם ואף לבטל חלק מההגבלות שהוטלו. בעיקר נמתחה ביקורת על ההמלצה לקצץ את תקציב הקשר מ-84 אלף שקל ל-68 אלף שקל לח"כ ששוכר לשכה פרלמנטרית מחוץ למשכן הכנסת, ומ-65 אלף שקל ל-49 אלף שקל לח"כ שמוותר על לשכה חיצונית.

התנגדות נמרצת לא פחות היתה להמלצה לבטל את זכות הח"כים לרכוש מתנות מתקציב הקשר בסכום סמלי (עד 170 שקל) לשמחות שהם מוזמנים אליהן. הם דחו את הצעת יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, לפיה יש לקבוע נורמה לפיה היענות ח"כ להזמנה היא כשלעצמה מתנה ראויה לבעל השמחה.

מכל הח"כים הגדיל לדרוש מיכאל איתן (ליכוד), שהציע להגדיל את תקציב הקשר לח"כ השוכר לשכה חיצונית עד 100 אלף שקל בשנה. לעומתו טענו ח"כים אחרים שהקיצוצים בתקציב מחייבים בעצם לסגור את הלשכות.

בהעדר תמימות דעים לגבי ההמלצות בקרב רוב חברי הוועדה החליט היו"ר, ח"כ רוני בר-און (ליכוד), לדחות את ההצבעה למועד אחר בתקווה, שהוועדה הציבורית תיקח לתשומת ליבה את הסתייגויות הח"כים ותגיע להסכמות בעניין התיקונים המבוקשים.

לא היה כמעט חבר בוועדה שקיבל את ההמלצות ללא ערעור. בעיקר בלט ערעורם של הח"כים יולי אדלשטיין (ליכוד) ונסים דהן (ש"ס) על האיסור לרכוש מתנות מתקציב הקשר.

אדלשטיין אמר שהאיסור מעמיד את חברי הכנסת במצב קשה, כאשר ח"כ בעל אמצעים יוכל לרכוש מתנה ואפילו לתת צ'ק שמן, ואילו ח"כ שאמצעיו מוגבלים יבוא בידיים ריקות. דהן אמר, כי לא לכבודו של איש הציבור להשתתף בשמחה בלא מתנה.

איתן, שדרש כאמור להכפיל את תקציב הקשר לשכירת לשכה, טען, כי התקציב הקיים לפני הקיצוץ כבר לא מספיק, ואשתקד עתמו הוא היקצה את רוב התקציב (52 אלף שקל) להפעלת לשכתו בתל-אביב. בנוסף לכך הוא מימן מכיסו העסקת מזכירה בעלות של 18 אלף שקל.

ח"כ אלי אפללו (ליכוד) התלונן שהוועדה הציבורית לא התייחסה לצרכים המיוחדים של ח"כים המתגוררים בפריפריה באשר ללשכה הראויה להם. הוא אמר, שבמצב הנוכחי הוא נאלץ לקבל כל יום את האזרחים הפונים אליו בבתי קפה ובמקומות ציבוריים אחרים, שלדבריו "הופכים את הח"כים ללא רציניים".

בהקשר זה עוררה תרעומת המלצת הוועדה הציבורית, לאסור העסקת מזכירה או עוזר פרלמנטרי מיוחדים בלשכה החיצונית מתקציב הקשר, בהעדר אמצעים אחרים להעסקת עובדים שיאיישו את הלשכה דרך קבע גם בימים שהח"כ נמצא בירושלים.

בעניין הלשכות טענו ח"כ חיים אורון (מרצ) ואפרים סנה (עבודה) נגד ההמלצה לאסור על שני ח"כים ויותר לשכור לשכות באותו בניין. ריבלין, שתמך באיסור זה, נימק אותו בחשש שמפלגות ירכזו את פעילותן בבניין אחד מתקציב הקשר אם ישכרו בו מספר לשכות. לוועדה נמסר, כי לשכותיהם של חמישה מתוך ששת נציגי מרצ מרוכזות בבניין אחד בתל-אביב.

בר-און אמר בסיכום, כי הוא דוחה את ההצבעה מאחר שבנושא רגיש כמו התשלומים לחברי הכנסת, צריך לטפל "בעדינות וברגישות רבה, גם בהתאם למעמדם של חברי הכנסת כמקבלי החלטות וכנותני דוגמה אישית". הוא הביע תקווה שכל המחלוקות ייושבו ובישיבה הבאה ניתן יהיה לאשר סופית את התשלומים המופחתים.