לקוחות בינלאומיים מחרימים את מפעל המסוקים של תע"א שמעבר לקו הירוק

מפעל מת"א שוכן בשדה התעופה עטרות מצפון לירושלים * תע"א שוקלת להעביר המפעל לנתב"ג

לקוחות בינלאומיים פוטנציאליים של התעשייה האווירית נמנעים מלמסור לה חוזי השבחת מסוקים, כיוון שמפעל המסוקים מת"א ממוקם מעבר לקו הירוק, בשדה התעופה עטרות, צפונית לעיר ירושלים.

ל"גלובס" נודע, כי הנהלת החברה בודקת בימים אלה אפשרות להעתיק את המפעל חזרה למתחם המפעלים בנמל התעופה בן-גוריון, שבו שכן המפעל עד שנת 1976.

מפעל המסוקים צובר בשנים האחרונות הפסדים כבדים, ומוצר הדגל שלו - מסוק קרב המבוסס על פלטפורמה רוסית מדגם "קאמוב" ועל חליפת אוויוניקה של תע"א - לא מצליח במכרזים בינלאומיים, למרות מחירו האטרקטיבי.

גם הלקוח הישראלי המרכזי של מפעל המסוקים - חיל-האוויר, אינו מעביר פרויקטים למפעל. וזאת, משתי סיבות עיקריות: צי המסוקים של החיל הוא כיום חדיש מאוד: רוב המסוקים יוצרו בשנות ה-90, חלקם אף לאחר שנת 2000; הפרויקט הגדול של השבחת מסוקי ה"יסעור", "יסעור 2000" הסתיים, ושיפוץ צי המסוקים מתבצע ביחידת האחזקה האווירית בתוך החיל.

בין השאר, העלו בתעשייה האווירית את מיקום המפעל כמכשלה מרכזית בקידום מוצריו לייצוא. לדברי גורמים בטחוניים, התנגדות הלקוחות בחו"ל נובעת הן מהסיכון שבאחסנת המסוקים בעטרות, והן מהתנגדות פוליטית הנובעת ממיקום המפעל מעבר לקו הירוק.

בנוסף, כבר עם תחילת העימות בשטחים נסגר שדה התעופה לטיסות, קטע "עוטף ירושלים" של גדר ההפרדה עובר בצמוד לגדרות שדה התעופה, ובחודשים האחרונים הפך האיזור לשדה קרב בין כוחות צה"ל למסתננים מרמאללה.

בישיבות הנהלת התעשייה האווירית בימים האחרונים נשמעה הערכה, כי העתקת המפעל תסייע לו לשקם את פעילותו. אולם במקביל עלה החשש מהתנגדות פוליטית.