בוטל פרויקט הרכבת הקלה בחיפה, ובמקומו מקודם פרויקט חלופי של מערכת אוטובוסים מונחים (גראנדבוסים). כך נודע ל"גלובס".
חברת יפה מקדמת את הפרויקט. בשלב הראשון יוקמו שלושה קווים, בעלות של מיליארד שקל. לשם השוואה, קו אחד בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים עולה יותר מ-2.3 מיליארד שקל, ובתל-אביב עלות פרויקט הרכבת הקלה כולו נאמדת ביותר מ-6 מיליארד שקל.
הגראנדבוסים נעים על גלגלי גומי, ואינם נוסעים על מסילה אלא על כבישים. גלגיליות קטנות היוצאות מצידי האוטובוסים, נצמדות לאבני שפה או גדירות נמוכים. אוטובוסים אלה פועלים זה שנים רבות בגרמניה, אוסטרליה ואנגליה.
הטכנולוגיה שפיתחה בומברדייה מבוססת על מוטות הנחיה הידראולים, היוצאים מגחון האוטובוסים ומובילים אותו לאורך חריץ מתכת המותקן בכביש במרכז נתיב האוטובוס. אורכו של אוטובוס זה יכול לנוע בין 12 ל-40 מ'. קיבולתו המקסימלית היא 250 נוסעים לאוטובוס.
מנכ"ל יפה נוף, דורון בלשה, אמר ל"גלובס": "אנו לומדים מטעויות של אחרים. איננו רוצים להיכנס לפרויקטים עם השקעות אדירות, שאני לא יודע אם המדינה תוכל לעמוד בהם.
לדברי בלשה, המערכת היא זולה וזמינה יותר מהרכבת הקלה, ומייתרת הצורך בהעתקת תשתיות.
נודע, כי בצוות תוכנית אב לתחבורה, המקדם את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, בוחנים את האפשרות להשתמש בשיטה זו בקווים הבאים - דרך חברון-הר חוצבים.
יפה נוף תכננה בשנים האחרונות פרויקט להקמת רכבת קלה במטרופולין חיפה. על-פי התוכנית המקורית, תוכנן להקים מערכת רכבות קלות באורך של 60 ק"מ בעלות של יותר מ-1.1 מיליארד דולר.
בשלב הראשון תוכנן להקים שלושה קווים מבת גלים למסוף המזרחי, מהמסוף המזרחי לקרית אתא ומהמסוף המזרחי להר הדר. בשנת 2001, לאור הביקושים החזויים, הוחלט לפתח מערכת רכבת קלה.
לאחרונה, גם בהתבסס על התקדמות הפרויקטים המקבילים בירושלים ובתל-אביב, ועל סמך התפתחויות טכנולוגיות הוחלט ביפה נוף בהסכמת העירייה ומשרד התחבורה לקדם את חלופת הגראנדבוסים.
יתרונות הגראנדבוסים ביחס לרכבת קלה הם עלות נמוכה, יכולת לנוע בשיפועים ויכולת לנוע בכבישים. חסרון בולט הוא קיבולת נמוכה יחסית לרכבת קלה- 250 נוסעים לאוטובוס מול 500 לרכבת.
מספר יצרנים בעולם פיתחו את האוטובוסים המונחים - בומברדייה, TRANSLOHR ו-IRISBUS.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.