המשק היפאני צמח ב-7% ברבעון ה-4, שיעור שמזכיר את שנות ה-80 העליזות

הצמיחה, המהירה ביותר מאז פקיעת הבועה ב-1990, שגרמה לשלושה מיתונים, נחשבת לבת-קיימא

כלכלת יפאן צמחה בקצב שנתי מפתיע של 7% באוקטובר-דצמבר - הקצב המהיר ביותר ב-13 השנים האחרונות. חברות כגון שארפ וקאנון הגדילו את השקעות ההון, והירידה באבטלה העלתה את הוצאות הצריכה. זהו האיתות החזק ביותר עד כה כי המשק היפאני נחלץ קיפאון של עשור וחצי.

קצב הצמיחה של כלכלת יפאן, הכלכלה השניה בגודלה בעולם, היה גבוה מהתחזית הממוצעת של 34 כלכלנים שנסקרו בידי סוכנות הידיעות בלומברג, וצפו בממוצע צמיחה של 4.7%. באוקטובר-דצמבר צמחה כלכלת ארה"ב, בקצב של 4%. בכל שנת 2003 צמח התמ"ג היפאני ב-2.7% - הקצב המהיר ביותר בשלוש השנים האחרונות, הודיעה ממשלת יפאן.

קצב הצמיחה באוקטובר-דצמבר, 1.7% מן הרבעון יולי-ספטמבר, היה המהיר ביותר מאז התפוצצה הבועה הכלכלית ביפאן ב-1990, וגרמה לירידה חדה במחירי הנדל"ן ולשלושה מיתונים. שר האוצר היפאני, סדקזו טניגקי, אמר שעל ממשלת יפאן "להמשיך את מאבקה בדפלציה". גם הבוקר מכרה ממשלת יפאן יאנים כדי לבלום את עלייתו, הפוגעת בייצוא ומנמיכה את מחיר מוצרי הייבוא.

כלכלנים בטוקיו מציינים כי הצמיחה הפעם נראית יותר בת קיימא מזו שהיתה בשתי תקופות קצרות של התאוששות בעבר, שהונעו על ידי הוצאות ממשלתיות ובועת הטכנולוגיה של שנת 2000. הפעם הכלכלה היפאנית מתרחבת זה ארבעה רבעונים רצופים, אף כי הממשלה קצצה בהוצאותיה כדי לרסן את הגירעון בתקציבה.

את ההתפתחות מוביל הזינוק בביקוש החיצוני למוצרים יפאניים. לפי הנתונים שפורסמו היום (ד`) עלה הייצוא ב-4.2% בהשוואה לרבעון הקודם, למרות העלייה החדה בשער היין מול הדולר. הייצוא לארה"ב, השוק המסורתי העיקרי של המוצרים היפאניים, נשאר חזק, אבל בנוסף החלו חברות יפאניות להפיק רווחים מהכלכלה הסינית הלוהטת.

הייצוא היפאני לסין רבתי ( סין, טייוואן והונג קונג) עלה בשנת 2003 בפעם הראשונה על הייצוא לארה"ב. העלייה בייצוא סייעה להגביר את השקעות ההון של החברות היפאניות, ב-5.1%, כשחברות הרחיבו את קווי הייצור שלהן כדי לעמוד בביקושים הגואים.

עם כל אלה מזהירים כלכלנים מפני עודף אופטימיות. דפלציה ממשיכה להעיק על המשק. הדפלציה של התמ"ג ( Deflator (GDP עלתה ברבעון שעבר למינוס 2.6% ממינוס 2.1% ברבעון הקודם, והצריכה הפנימית נותרה חלשה יחסית, אף כי יש סימנים שהצרכן היפאני מתחיל לצרוך יותר: הצריכה הפרטית עלתה ברובע שחלף ב-0.8% בהשוואה ל-0.5% ברבעון הקודם.

בשנה שעברה עלה היאן ב-13% לעומת הדולר, ולדברי משקיעים ומנהלי חברות עלול הדבר לפגוע בייצוא היפאני ולהאט את קצב הצמיחה של כלכלת יפאן בשנה הנוכחית.

"שער חליפין של 105 יאן לדולר הוא השער הגבוה ביותר" שבו עדיין ניתן להגדיל את הרווחים, אמר החודש אחד מבכירי מצושיטה אלקטריק אינדסטריאל, במסיבת עיתונאים שבה הודיע על גידול של 8% ברווח הנקי באוקטובר-דצמבר.

גרף תמונה