דני נוה מתנגד לקיצוץ בתקציב - אבל מינה שני משנים למנכ"ל משרד הבריאות

בועז לב ויצחק ברלוביץ * כפל המשרות לא קיים במשרדים אחרים * הנציבות: "זו הוקרה לברלוביץ"

בימים האחרונים מנהלים שר הבריאות, דני נוה, וראשי משרדו, מסע לחצים נגד הקיצוצים בתקציב משרד הבריאות. אך עובדה זו לא הפריעה למשרד בעצם ימים אלה ממש למנות שני משנים למנכ"ל - כפל תפקידים שלא קיים כיום במשרדים ממשלתיים אחרים.

מדובר בד"ר יצחק ברלוביץ, שמונה ל"משנה למנכ"ל וראש מינהל רפואה"; ובד"ר בועז לב - שהפך "משנה למנכ"ל וראש חטיבת הבריאות".

גורם בכיר בנציבות המדינה אישר, כי משרד הבריאות מינה משנה שני למנכ"ל, "דבר שאינו קיים כיום בשום משרד ממשלתי אחר".

הפרשה החלה לפני חודשיים, כאשר פרופ' אבי ישראלי מונה למנכ"ל משרד הבריאות, במקום בועז לב. לב העדיף שלא לפרוש, וביקש לחזור לתפקידו הקודם, משנה למנכ"ל. בקשתו אושרה.

אבל בעת שד"ר לב כיהן כמנכ"ל, קודם סמנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ברלוביץ, לתפקיד משנה למנכ"ל. המשרד החליט, להשאיר מינוי זה על כנו, וגם ד"ר ברלוביץ הוא עתה משנה למנכ"ל.

הפרשה נוגעת גם לבעל תפקיד נוסף. ד"ר יהודה ברוך, שקודם בסבב הקודם לתפקיד "מנכ"ל וראש מינהל הרפואה", קיבל עתה מינוי חדש: "פרויקטור לענייני הרפורמה בבריאות הנפש".

פרשת המינויים המוזרה הזו אינה רק בעלת היבטים אישיים, אלא בעלת משמעות כספית גבוהה. משנה למנכ"ל זכאי לרכב משודרג ולנהג, בעוד שסמנכ"ל זכאי לרכב ברמה נמוכה יותר, ללא נהג. ההיקף הכספי של תנאים אלה נאמד במאות אלפי שקלים בשנה לכל בעל תפקיד. זאת, בשעה שתרופות חיוניות מוצאות מסל הבריאות, בטענה למחסור בכסף.

לדברי הגורם בנציבות שיורת המדינה, "ד"ר ברלוביץ קיבל תואר אישי כהוקרה על כך שכיהן שלוש שנים בתפקיד משנה".

תואר זה ניתן בסמכות הנציב, שמואל הולנדר, לבקשת השר הממונה, במקרה זה דני נוה. לדברי הגורם, דרגתו של ברלוביץ הורדה מדרגה 12, לדרגה 11.

גם משרד הבריאות ציין, כי "זהו תואר אישי בלבד, ולא תקן. וזאת, בשל הערכה על מילוי תפקידו בצורה טובה במשך שנים רבות".

משרד הבריאות טען עוד, כי גם בעבר "נוצר מצב שבו היו שני משנים למנכ"ל במשרד, כאשר פרופ' שוקי שמר מונה למשנה למנכ"ל ולראש מינהל תשתיות וטכנולוגיות רפואיות. באותה תקופה שימש גם ד"ר בועז לב כמשנה למנכ"ל".