החיזבאללה דורש 30 גופות של מחבלים תמורת גופת אזרח ישראלי יהודי שנמסרה ככל הנראה בטעות

הגופה הועברה לחיזבאללה בעסקת השבויים האחרונה במקום גופתו של סוחר הסמים מוחמד בירו

העתון בשפה הערבית היוצא לאור בנצרת, "קול אל ערב", מוסר כי החיזבאללה דורש 30 גופות של מחבלים תמורת גופתו של אזרח ישראלי יהודי, שנמסרה ככל הנראה בטעות לאירגון בעסקת השבויים, במקום גופתו של סוחר הסמים מוחמד בירו.

כבר לפני כשבועיים דווח כי גופתו של בירו לא הועברה לחיזבאללה, כפי שמתחייב מהשלב הראשון בעסקת השבועיים בין ישראל והאירגון. במקומה, הועברה בטעות לחיזבאללה גופה של יהודי אלמוני, שנקבר ליד בירו בבית העלמין האלטרנטיבי בקיבוץ רבדים, בחלקה בה נקברו בדרך כלל לא יהודים או אנשים שיש ספק בזהותם. במקום סומנו הקברים במספרים שנרשמו על מקלות ובשל כך היתה כנראה הטעות בשטח. בירו היה היחיד מבין הלבנונים, שגופותיהם הוחזרו לחיזבאללה, שנקבר ברבדים. השאר נקברו בבית הקברות לחללי אוייב ליד עמיעד. גופת האלמוני שהועברה למשפחת בירו היה בעל זקן, ובני המשפחה זיהו מיד שאין מדובר באביהם.

בצה"ל אמרו, כי ישראל תפעל להשלמת מחוייבותה במסגרת עסקת השבויים, שמשמעותה החלפת גופתו של בירו עם הגופה שנמסרה לחיבאללה בטעות. בישראל לא מוכרת דרישת החיזבאללה, כי בתמורה לגופה שנמסרה לחיזבאללה בטעות, על ישראל יהיה לתת 30 גופות של לבנונים.

יחד עם זאת ברור, כי מדובר במחדל כבד ובצה"ל הדגישו, כי האחריות לזיהוי הגופות שנמסרו במסגרת עיסקת השבויים, היא על המשטרה והמכון לרפואה משפטית. מהמכון לרפואה משפטית נמסר, כי המכון לא היה אחראי בעסקת השבויים האחרונה לזיהוי הגופות שהוחזרו ללבנון. ראש המכון יהודה היס מסר בתקיפות, כי לא התבקש לעשות שום בדיקה בגופות הלבנונים שהוחזרו ללבנון.

גורם בטחוני בכיר אמר בעניין זה, "שוב פעלו בשיטת 'הסמוך ויהיה בסדר'. בישראל כל הזמן חששו שאצל החיזבאללה יהיו טעויות. מסתבר, שאצלנו שוב היה מישהו שלא הפיק לקחים שהיו בעבר וחזרו על עצמן גם עכשיו".